HEMA heeft grootse plannen om internationaal te groeien en zich als merk te gaan profileren. Daarvoor zal ingezet worden op online verkopen en samenwerking met internationale partners om franchisewinkels te openen. Deze groei is mogelijk na de overname van HEMA door Marcel Boekhoorn. Naast de groei wordt er ook ingezet op kostenreductie door de inzet van self scans. Dit meldt RTL Z.
HEMA-producten in buitenlandse schappen
HEMA wil buiten de Benelux zijn artikelen gaan verkopen via andere webwinkels en ketens. Daarvoor zijn zij naar verluid al benaderd door grote partijen uit Frankrijk en Duitsland. In Frankrijk zijn veel hypermarkten te vinden die vaak problemen hebben met het vullen van hun non-foodassortiment. Jorg Snoeck, retailexpert bij RetailDetail vertelt: “De HEMA heeft goede spullen en dat biedt kansen om hun producten via andere winkels te verkopen. Kijk naar Rituals, die doet dat ook. HEMA moet een merk worden.”
Franchisepartners
In de toekomst hoopt HEMA te groeien in het buitenland via franchisepartners. Dat gebeurt nu al met een vestiging in Abu Dhabi en Qatar. “Franchise is verstandig, je moet de lokale aanpak kennen, je kunt niet alles zelf doen”, aldus Snoeck. Middels franchise kan HEMA groeien tegen veel lagere kosten.
Internationale concurrentie
De verwachting is dat in de toekomst ook de Chinese HEMA naar Nederland zal komen. Dit is een soort supermarkt en is in handen van het wereldwijd actieve Alibaba. De Nederlandse HEMA kan naar alle waarschijnlijkheid weinig doen tegen het gebruik van de naam HEMA in China, aldus deskundigen. Mogelijk zal er in het buitenland daarom achter de naam HEMA ‘Amsterdam’ toegevoegd worden.