Afgelopen week van maandag tot en met donderdag vond de jaarlijkse Horeca Vakbeurs plaats in de RAI te Amsterdam. Honderden bedrijven, allen op een bepaalde manier actief in de horeca, kwamen samen om hun nieuwste producten en/of diensten te tonen aan het publiek. Thema dit jaar was ‘een blik op de toekomst’.
Dit jaar waren meer dan eens franchise formules goed vertegenwoordigt. Zowel buitenlandse (nieuwe) concepten als oer-Hollandse formules waren aanwezig op de beurs.
Een greep uit de aanwezige franchiseformules: Leonidas, Le Perron, Foodmaster, Wok&, The Cheesecake Factory, Fortune Coffee en Bram’s Gourmet Frites.
Voornaamste reden voor deze formules om deel te nemen was het werven van nieuwe franchisenemers. Toch waren er ook andere redenen. “Dit is voor ons ook een plek om te laten zien dat we trots zijn op ons merk. De Horecava is een mooie plek om daarmee naar buiten te treden. We hebben meer dan 100 aangesloten ondernemers en die bezoeken veelal deze beurs en onze stand”, aldus Gilbert Boon, formulemanager bij Foodmaster.
Formule Leonidas was op de beurs aanwezig om geïnteresseerden te vinden voor hun shop-in-shop mogelijkheden. “Naast onze eigen vestigingen kunnen ondernemers ook in hun eigen winkels een counter plaatsen van Leonidas. Dit versterkt veelal de omzet en bekendheid voor de ondernemers.” Aldus Manouschka Bouman, formule manager bij Leonidas.
Ook de trend van Amerikaanse formules die naar Nederland komen was zichtbaar. Franchiseformule The Cheesecake Factory was ook aanwezig op de Horecava. Een ‘household name’ die in Nederland in aangepaste vorm de markt gaat bestijgen.