De franchisegever van Hubo, DGN retail, is eind vorig jaar gestart met een pilot op WhatsApp. Er is één centraal telefoonnummer ingezet waarmee klanten vanuit huis snel en gemakkelijk advies kunnen vragen aan lokale Hubo vakmensen.
Expertise binnen handbereik
Ruim 130 Hubo franchisenemers maken gebruik van WhatsApp om contact te leggen met hun klanten. Het moederbedrijf is van plan het WhatsApp project verder uit te breiden. Het doel is dat straks alle franchisenemers van de formule gebruik maken van WhatsApp binnen hun bedrijf.
Wanneer de klusser een vraag heeft kan er via een knop op de website van Hubo contact worden gelegd. De naam en locatie van de klusser worden gevraagd zodat de dichtstbijzijnde Hubo kan worden uitgekozen. Vervolgens wordt de klusser doorverbonden met de desbetreffende vestiging.
Bestellingen via WhatsApp
Het doel van dit initiatief was om dicht bij de klant te komen. “Onze eerste insteek was om klushulp nog toegankelijker te maken. Zo kunnen we zo dicht mogelijk bij de klant te komen en de drempel zo laag mogelijk maken. Als een klusser vastloopt met een klus, dan kunnen ze gemakkelijk de hulp en kennis van de Hubo vakman inroepen. Echter gedurende de coronacrisis zien we dat klanten ook steeds meer gebruikmaken van de WhatsApp tool om bestellingen door te geven. Inmiddels zitten we op zo’n 500 bestellingen via WhatsApp, per dag.”
Sinds het begin van de coronacrisis is er een aanzienlijke toename te merken in het aantal WhatsApp gesprekken. De app speelt ook een rol in het plaatsen van bestellingen. Er zijn ondernemers die ruim 60% van hun omzet via WhatsApp realiseren. Door de hoge hoeveelheid berichten hebben deze winkels een personeelslid ingezet die zich volledig richt op de WhatsApp verzoeken.