Toen Alain Coumont in 1990 door Brussel liep, op zoek naar lekker brood voor zijn restaurant, kon hij het niet vinden. “Dan maak ik het wel zelf” en zo ontstond Le Pain Quotidien: een restaurant met heerlijk brood, een counter om te verkopen en een grote gemeenschappelijke tafel om samen aan te eten. Inmiddels is het een succesvolle franchiseformule, met 206 vestigingen in 15 landen.
Met al 7 vestigingen in en om Amsterdam, willen Managing Directors Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk nu meerdere steden in Nederland kennis laten maken met Le Pain Quotidien. Zij vertellen over de formule, de ideale franchisenemer en hun toekomstplannen.
Le Pain Quotidien, een internationale formule met een huiselijk karakter
Arne: “De naam ‘Le Pain Quotidien’ betekent ‘het dagelijks brood’. En dat idee betekent alles voor ons. Het is veel meer dan alleen voedsel; het is een levenswijze. Wanneer onze warme, geurige broden uit de oven komen, schuiven vrienden en familie aan onze gemeenschappelijke tafel voor de aloude traditie van het breken van het brood. Daarom staat er ook in elke vestiging een grote gemeenschappelijke tafel, zoals dat ooit in de allereerste vestiging is ontstaan. Inmiddels zitten er vestigingen van New York tot Buenos Aires en Tokyo en alles daar tussenin.
Locaties
Het hoofdkantoor zit in Brussel. Er zijn een aantal landen waar we (nog) niet franchisen: Frankrijk, Engeland en Nederland. Nadat wij in 2008 de rechten naar Nederland haalden, hebben wij vanaf 2009 zo’n 7 vestigingen geopend. 6 in Amsterdam en 1 in Amstelveen. We zijn niet alleen aan de binnenkant herkenbaar, ook de panden zelf moeten aan dezelfde eisen voldoen.
Zo vind je ons het liefst in een hoekpand, met een grote karakteristieke gevel. Onze panden hebben allemaal een horecavergunning en een terrasvergunning, met binnen circa 80 zitplaatsen en buiten 30 zitplaatsen.
Openingstijden
Onze vestigingen zijn zeven dagen per week open, van 8.00 uur tot minimaal 18.00 uur (even uitgaande van niet-corona-tijden). We zijn een all day bakery, met de gehele dag vers afgebakken croissantjes, scrambled eggs, quiches, soepen en salades.
Onze producten zijn niet allemaal biologisch, maar we kijken wel altijd waar we de wereld een klein beetje kunnen verbeteren. Winkel voor winkel, straat voor straat, wijk voor wijk. Wij hebben wel altijd een focus op gezonde artikelen. In een croissant zit bijvoorbeeld veel boter en we proberen daarvoor gezondere alternatieven te vinden, waaronder ook vegetarisch en veganistisch.
Zo proberen we onze bijdrage te leveren aan een mooie wereld. Daarom willen we na Amsterdam en Amstelveen meer mensen met dit concept kennis laten maken. Daar hebben we ondernemende franchisenemers voor nodig.”