Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Jamin maakt succesvolle comeback met lef en eigenwijsheid

22 augustus 2025

Van faillissementsgevaar naar ‘snoepjuwelier’

Rond 2010 balanceerde Jamin op de rand van een faillissement, totdat Hermans Retail Europe een meerderheidsbelang nam en het tij keerde. In een gesprek met ‘De Ondernemer’ vertelt Maarten Steinkamp, toenmalig CEO en nog altijd mede-eigenaar: “We hadden al snel door dat we anders moesten zijn. Geen snoepwinkel, maar een soort snoepjuwelier.” Deze strategische herpositionering legde de basis voor duurzaam herstel.

Slim groeien én selectief blijven

Waar ooit meer dan 120 winkels bestonden, heeft Jamin nu een sterker netwerk van zo’n 95 vestigingen. Steinkamp benadrukt in ‘De Ondernemer’: “Ik zal je dit zeggen: het aantal winkels kan mogelijk groeien tot 100. Niet meer. Dat hoeft ook niet.” Daarmee onderstreept hij dat kwaliteit en focus boven kwantiteit gaan. De sterke naamsbekendheid, 95 procent van de Nederlanders kent Jamin, vormt hierbij een belangrijke troef, aangevuld met zichtbaarheid op TikTok en Instagram.

Franchisenemers als creatieve trendspotters

Het succes van Jamin is mede te danken aan ondernemende franchisenemers. Ook daarover is Steinkamp in ‘De Ondernemer’ duidelijk: “Franchisenemers zijn eigenlijk popartiesten. Ze zijn altijd een tikkie eigenwijs. En dat bedoel ik positief.” Binnen de formule krijgen ondernemers ruimte om vijf procent van hun assortiment zelf in te vullen, zolang merkidentiteit en voedselveiligheid gewaarborgd blijven.

Vernieuwing, beleving en merken-DNA

De kracht van Jamin zit ook in voortdurende vernieuwing en beleving. Van opvallende producten zoals de chocoladeletter met augurken van ‘Kesbeke’ tot paaseitjes met nasi goreng-smaak, telkens weet de keten klanten en media te verrassen. Toon van Dijk zegt daarover in ‘De Ondernemer’: “Zo’n bijzonder paaseitje met nasi goreng-smaak: de media willen er van alles over weten.” Het illustreert hoe Jamin inspeelt op trends en tegelijkertijd trouw blijft aan zijn DNA.

Inspiratie voor franchisenemers en ondernemers

Jamin’s revival biedt waardevolle lessen: durf je formule te herdefiniëren, benut de creativiteit van franchisenemers en kies bewust voor groei met focus. Succesvol ondernemen betekent onderscheidend blijven, maar ook trouw aan de kernwaarden van je merk, precies zoals Jamin zich opnieuw heeft bewezen in de Nederlandse winkelstraat.

Snoepjuwelier Jamin staat aanstaande 3 & 4 oktober op De Nationale Franchise Beurs. Wil je nader kennis maken met deze bewezen succesformule? Vul dan vrijblijvend je gegevens in op onderstaand formulier of bestel dan nu je tickets voor de beurs via deze link.

Ontvang gratis meer informatie over Jamin

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Jamin