Op 1 April a.s. bestaat Kwalitaria Reko in Haarlem 50 jaar. De cafetaria is een echt familiebedrijf waarvan alweer de derde generatie actief is in de zaak. 27 jaar geleden zijn ze begonnen met franchisen onder de vlag van Kwalitaria. Eigenaar Marco van Reeuwwijk heeft met zijn vestiging in Heemskerk in totaal twee zaken. Hij vertelt over zijn ervaringen in de horeca als franchisenemer.
De cafetaria heeft altijd op dezelfde plek in Haarlem gezeten. Het is een familiebedrijf dat van vaders op zoons gaat. Voordat de cafetaria een Kwalitaria vestiging werd heette het bedrijf gewoon Reko. Dit is een samenvoeging van de achternamen van de oprichter van de cafetaria en zijn vrouw. Zij zijn bijna 50 jaar geleden de zaak begonnen. Momenteel staat alweer de derde generatie in het bedrijf.
Waarom Kwalitaria?
“De reden dat er is gekozen voor franchisen bij Kwalitaria was deels de uitstraling van het concept en het samenwerkingsverband. Ook het spreken van collega’s speelde in die tijd een grote rol. Vroeger was bijvoorbeeld iedereen aanwezig tijdens een vergadering, tegenwoordig is dat minder.”
De opstartfase
Er wordt verteld over de opstartfase van de Kwalitaria vestiging. “Dat verliep soepel. Het was toen allemaal wat eenvoudiger, in de tussentijd zijn daar allemaal regels bij gekomen. Franchising was toendertijd nog niet zo bekend. We zijn een soft franchise, dus dan heb je wat meer vrijheid dan dat je een hard franchise bent.”
Ondersteuning van Kwalitaria
“Kwalitaria helpt bij de uitstraling, verpakkingsmateriaal, hygiëne, inkoop, eigenlijk met alles. Ook de marketing en de bezorgingen worden geregeld. Als je dit allemaal zelf moet regelen kost dat veel tijd en geld. Alleen kan je daar niet tegenop. Je betaalt er wel voor, maar het is goedkoper om het met z’n allen te doen dan alleen.”
Waarom spreekt dit werk je zo aan?
“Als je in de horeca werkt moet je van werken houden. Dat staat bovenaan. Je gaat ook veel met mensen om. Je maakt een babbeltje met de vaste klanten en maakt het de mensen naar hun zin. Op drukke momenten heb je daar geen tijd voor, maar op andere momenten wel. Je ziet veel kanten van het bedrijf, ik moet er zelf niet aan denken om alleen maar op kantoor te werken.”
Ron geeft ook aan wat er nodig is om een goede ondernemer te kunnen zijn. “Ik denk doorzettingsvermogen en je niet gauw uit het veld laten slaan. Zoals deze crisis waar we nu in zitten, dan gaat het toch financieel wat minder en moet je wel het lichtpuntje blijven zien. Het geeft stress, maar daar kick je ook op. Nu zijn we het terras weer aan het klaarmaken, je kijkt naar de toekomst en hoop dat het wel weer beter zal gaan”, aldus Ron, tweede generatie Kwalitaria Reko.
Een goed balans tussen werk en privéleven is ook belangrijk. Ron geeft aan dat goede mensen om je heen hier een belangrijke rol in spelen. “Ik heb eerst met mijn vader samengewerkt en daarna met mijn broer. We hebben allemaal onze vrije tijd naast het werk. Het is samen aardig te combineren. Ik denk dat als je alles in je eentje zou moeten doen dat dat toch wel zwaar is. Je moet wel iemand naast je hebben die het voor je kan overnemen wanneer dat nodig is. We zijn zeven dagen in de week open”, aldus Ron. Marco heeft al 14 jaar een Kwalitaria vestiging in Heemskerk en per 1 januari 2020 ook Kwalitaria Reko. “Dus het is belangrijk om goede mensen naast je te hebben.”
Vaste klanten
Ondanks de snel veranderende buurt blijven vaste klanten een onderdeel van de cafetaria. “We zitten midden in de stad in een winkelstraat. Dit was vroeger een arbeidersbuurt. Ik zit nu 50 jaar in deze zaak en dan ken je wel mensen van je eigen leeftijd. Dat valt nu wel weg, er komen nu veel jongeren en mensen uit Amsterdam wonen. Ik zie nog wel mensen die ik van vroeger ken. Zelf ben ik bijna 65 dus de ‘oude bekenden’ die vallen wel weg. De huizen worden hier duurder dus de buurt verandert daardoor ook. De nieuwe generatie is ook minder winkelvast dan de oude. Er zijn nog steeds wel vaste klanten die wat komen eten en een praatje komen maken, maar het is een kleiner gedeelte”, aldus Ron.
Wordt het 50-jarig bestaan gevierd?
Binnenkort bestaat de cafetaria 50 jaar. Normaal zou dat groots gevierd worden maar vanwege de omstandigheden is dat nu helaas niet mogelijk. “Er valt nu weinig te vieren vanwege corona dus dat zullen we moeten uitstellen. Op 1 april bestaan we 50 jaar en doen we wel een klantenactie. Zo prijzen we bepaalde producten 50 cent en kleden we de zaak leuk aan in het mom van het 50-jarig bestaan. We zullen ook online bekend maken dat we de echte viering moeten uitstellen. We zullen wel iets leuks doen maar een feestje zit er nu helaas niet in.”
Tips voor startende franchisenemers?
Kwalitaria Reko is een echt familiebedrijf dat al vroeg is begonnen met franchise. Marco geeft tips voor potentiële franchiseondernemers “Zoek een franchise die echt bij je past. Als je met tegenzin bij een franchiseorganisatie zit, zit je niet goed. Je moet er wel zelf een goed gevoel bij hebben. Je moet ook zin hebben om te werken en affiniteit hebben met contact met mensen en horeca. Vaak groei je er ook in.”
“Wij zijn er ook in gegroeid maar hebben veel nieuwe regels meegemaakt. Zo hebben wij bijvoorbeeld zware keuringen, zo houd je alles wel op niveau. Daar steek je tijd in, maar dat hoort erbij. Je wilt een nette zaak en goede producten verkopen. Kwalitaria is nu ook bezig met het upgraden van de producten. Zo krijgen wij sauzen die zijn gemaakt van groenten die anders verspild zouden worden. Dat vind ik een erg goed initiatief. We gebruiken we ook eieren van Kipster om bij te dragen aan een beter milieu”, aldus Marco.
[box]Ontvang gratis meer franchise informatie over Kwalitaria![/box]
Oeps! We konden je formulier niet vinden.