Een goede formulemanager levert een positieve bijdrage aan het succes van ‘zijn’ of ‘haar’ franchisenemers. Maar ja, hoe word je een goede formulemanager? Je bent begeleider, coach en commercieel talent ineen en moet ook nog verstand hebben van juridische en financiële zaken. Een valkuilgevoelige functie dus. Het jonge adviesbureau Franchise Support Groep (FSG!) herkende de valkuilen en ontwikkelde een 3-daagse opleiding om de allerbeste formulemanager uit jezelf te halen: de Master-opleiding formulemanagement. De opleiding gaat eind oktober van start in Noordwijk.
Een praktische, 3-daagse training voor startende én gevorderde formulemanagers. “Daar leren ze vooral hoe je franchiseondernemers moet begeleiden”, vertelt Peta Klaassen (links op de foto), samen met Arie Uyttenbroek oprichter van FSG. “Een formulemanager is de steun en toeverlaat voor de franchisenemer en een bron van informatie voor de organisatie. Je bent verantwoordelijk voor de resultaten en het aansturen van de vestigingen. Dat is niet altijd even makkelijk, je moet veel weten en kunnen om een goede formulemanager te zijn.” Deelnemers krijgen van FSG! alle tools om te zorgen voor een goede communicatie, betere resultaten en een optimale begeleiding, aldus Peta.
Franchisespecialist Steven den Ouden van BDO Accountants bespreekt hoe je de franchisenemer helpt zicht te krijgen op de cijfers en de trends daarin, wat de knelpunten zijn en wat dat betekent voor de organisatie. Mr. Theodoor Ludwig van Ludwig & van Dam Franchise-advocaten vertelt over de veranderende wetgeving op het gebied van franchise en wat dat betekent voor de relatie van de formulemanager met de franchisenemer. Mr. Jan Willem Kolenbrander van De Clercq Advocaten Notariaat bespreekt de juridische elementen waar formulemanagers mee te maken kunnen krijgen in hun contact met franchisenemers. En uiteraard hoe je daar adequaat en tijdig op kunt reageren om conflicten zoveel mogelijk te voorkomen.
Peta en Arie zelf nemen de onderwerpen communicatie, coaching en bedrijfsstrategie voor hun rekening. “Zo leer je hoe je door middel van KPI’s doelstellingen kunt maken en voor de franchisenemers het verschil kunt maken”, aldus Arie.