Met de stijgende kosten ontstaat er in een razendsnel tempo een soort van squeeze in uw bedrijf. Nog net bekomen van alle corona perikelen en de volgende uitdaging staat al voor de deur. Energie- & loonkosten die stijgen, inkoopprijzen die explosief stijgen, we kennen het allemaal. Het heeft geen zin te klagen of te wachten totdat de storm overwaait. We zitten er middenin. Het tempo waarin alles duurder is geworden, is ongeëvenaard en leidt uiteindelijk te aanzienlijk lagere bestedingen bij onze gasten. Toch? Of juist niet?
Deze interessante vraag is op verschillende manieren te beantwoorden. De werkeloosheid is nog steeds erg laag, dus als je werkt heb je inkomen en kun je dit uitgeven. Alleen kun je minder uitgeven. Dan ontstaat de vraag, waar ga je het aan uitgeven? Wanneer mag iets meer kosten en wanneer juist niet? Ga je jezelf belonen voor het harde werken en alle druk, en zo ja wie is de gelukkige waaraan je je geld gaat uitgeven? Horeca staat hier vaak wel in de top 3. Gelukkig maar, maar dat willen we wel zo houden. Concurrentie ligt op de loer.
In franchise leren we franchisegevers al vroeg toegevoegde waarde te leveren aan de gelieerde franchisenemers. Lever ‘waar’ voor de betaalde fee. Dat kan zijn door extra aandacht of juist door meer ondersteunende diensten aan te bieden of ervoor te zorgen dat er meer gasten (omzet) komen. Je kunt er in de groeistrategie ook voor kiezen de gemiddelde besteding per gast te vergroten. Eigenlijk is dat veel makkelijker dan nieuwe gasten zoeken. Immers bestaande gasten kennen uw zaak al en zouden bekend moeten zijn met wat u allemaal te bieden heeft, toch?
Nee, het is verrassend hoe weinig gasten weten waar uw zaak voor staat. Zelfs uw eigen personeel zou je kunnen testen door te vragen waar uw merk voor staat? De uitkomsten zijn vaak verschillend en door deze variabelen ontstaat er verwarring. En daar ligt ook de uitdaging bij uw gasten. In hoeverre kan een gast weten waar uw bedrijf voor staat en wat er allemaal te koop is als zij niet dagelijks komen? Dat betekent bij twijfel dat u het vaker moet vertellen, op een vriendelijke manier die leidt tot meer loyaliteit.
- Bied speciale aanbiedingen of kortingen aan bij bestaande gasten. Verras ze en leg ook uit dat u dat doet omdat u blij met ze bent.
- Upselling: Moedig gasten aan om extra’s te bestellen zoals een dessert of drankje bij het hoofdgerecht. Een vriendelijk advies van de serveerder(ster) kan het verschil al maken.
- Stel een aantrekkelijke menukaart op: Door het aanbieden van nieuwe en opwindende gerechten, kan je gasten aansporen om meer uit te geven. Maak foto’s beschikbaar en zorg voor aantrekkelijke beschrijvingen van gerechten.
- Personaliseer: Herken gasten die regelmatig terugkomen en biedt aanbevelingen gebaseerd op hun eerdere bestellingen. Dit geeft gasten het gevoel dat ze persoonlijk worden behandeld en verhoogt hun besteding.
Voeg extra service toe: Verleen een valet parking, breng gratis water en/of snacks bij aankomst aan tafel. Dit toont gastvrijheid, dan is de euro goed besteed.
Dus is het van belang dat men de keuze maakt voor uw bedrijf en daarnaast meer gaat uitgeven. Er zijn legio voorbeelden te bedenken, belangrijker nog is ze dagelijks uit te voeren. Alleen dan zijn we in staat door deze onzekere en rumoerige tijd te komen.
Durf ook te vragen, ook als u niet bij een keten hoort of informatie niet beschikbaar is.
Samen staan we sterk!
Bart van der Schoot
De FranchiseAdviseur
06 5189 6724
bart@franchiseadviseur.nl
www.franchiseadviseur.nl