Ralph Markwat, directeur van FHC-Formulebeheer, moederbedrijf van cafetariaconcepten ‘Family en Foodmaster’, spreekt over hoe om te gaan met de huidige coronacrisis. Hij vertelt over hoe te anticiperen op een nieuwe crisis, franchisenemers helpen, kosten en gevolgen.
Ondernemer Ralph Markwat zag begin februari al hoe Chinese franchisenemers glazen schermen in hun vestigingen plaatste voor hun eigen bescherming, maar ook die van de klanten. ‘’Dat vonden we toen met z’n allen best een beetje idioot. Niet wetende dat we een paar weken later zelf ook in alle vestigingen schermen zouden plaatsen’’, aldus Markwat.
Hoe te anticiperen op een nieuwe crisis?
Markwat had al eerder een crisis meegemaakt, zijn bedrijf had in 2008 tijdens de financiële crisis al de nodige klappen gehad, onder andere door koppige vastgoedeigenaren die niet mee wilden bewegen. Toen heeft hij zicht door de crisis heengeslagen en maatregelen getroffen om ook in minder goede tijden financieel rond te kunnen komen. Een van die maatregelen is een spreiding in zijn dienstverlening. “Ik noem het reëel ondernemerschap, heb de risico’s en kansen goed in beeld. Daar stuur ik ook op”, aldus Markwat.
Door de paniek bij zijn Chinese klantenkring anticipeerde Markwat al snel op een mogelijk nieuwe crisis als gevolg van corona, zo werkte hij een aantal scenario’s uit en bracht hij risico’s in kaart. Toen op 15 maart bekend werd dat de horeca haar deuren moest sluiten stond bij Markwat, zijn medewerkers en franchisenemers de wereld op zijn kop.
“Wij zijn actief in de horeca. Het was in het begin vooral erg onduidelijk wat er wel en niet mocht. Wij hebben een formule voor het afhalen en bezorgen van maaltijden aan huis en een formule voor gezinnen die lekker een hapje komen eten in onze cafetaria’s. Moest het nu allemaal op slot, konden we nog wel blijven bezorgen bijvoorbeeld? De communicatie hierover ging alle kanten op. In 24 uur tijd heb ik wel zes keer de koers moeten veranderen. We wisten gewoonweg niet wat we onze franchisenemers moesten adviseren om hun bedrijf draaiende te houden”, aldus Markwat.
Uiteindelijk kreeg Markwat dankzij een contact bij Economische Zaken duidelijkheid. Bezorgen en afhalen was nog steeds mogelijk, maar alleen als er wordt voldaan aan de maatregelen van het RIVM.
Hoe kun je franchisenemers helpen?
Markwat ondersteunt vanuit zijn bedrijf franchisenemers bij de communicatie en marketing. Ook heeft hij strakke instructies voor hygiëne en veiligheid in zijn filialen. Markwat: “Het is belangrijk dat we onze franchisenemers helpen in deze moeilijke tijden. Zodat ze sterk staan, goed kunnen scoren en bovenal hun omzet behouden. We hebben elke dag contact met ze om ze te stimuleren, te adviseren en te activeren. We zien dat dat helpt, ondernemers rollen door. Veruit de meeste filialen zijn weer open voor het afhalen en bezorgen van maaltijden.”
FHC-Formulebeheer
FHC-Formulebeheer is naast franchisegever ook vastgoedbeheerder: “We hebben zelf een kleine portefeuille met vastgoed, we huren vastgoed in (onder andere bij Annexum, filiaal Snackworld in het winkelcentrum Parijsplein in Den Haag red.) en verhuren het door aan onze franchisenemers.” Franchisenemers hebben het in deze tijd financieel zwaar, dat raakt ook franchisegever FHC-Formulebeheer. Markwat maakt met zijn franchisenemers duidelijke afspraken om samen goed de crisis door te komen, onder andere over de huur. Het vergt veel denkwerk, we vragen franchisenemers ook welke maatregelen ze zelf nog nemen en adviseren hier actief over. Vooral de 48 franchisenemers van het concept ‘Family’ zijn hard geraakt. Deze vestigingen zorgden voor 40% van de omzet binnen de totale keten. Dat doet wel wat. Lokaal zie je overigens wel verschillen hoe het gaat, op sommige plekken in het land gaat het nog heel goed.’’
Hoe om te gaan met variabele kosten?
“Je moet maatregelen nemen aan de kostenkant. De variabele kosten die normaal meebewegen met de omzet zijn door de snelle omzetdaling in één weekend tot vaste kosten verklaard. Onder andere door de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans, red) zijn flex-contracten in januari naar vaste contracten omgezet, daar hebben we nu in de horeca last van. Ook zit de uitdaging in vaste kosten zoals huur, belastingen en energielasten.” Aldus Markwat. “Het is hard werken, anders werken dan je eerst deed. Bijna 24 uur per dag. Dat is stressvol, maar wat ik heel mooi vind is de saamhorigheid die je nu overal ziet. We moeten samen de strijd aangaan”
Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis?
Volgens Markwat zit de uitdaging op de langere termijn. Hoe behoud je je klanten? “Als je een aantal maanden uit beeld bent bij consumenten, kun je straks bijna opnieuw beginnen.”
“De ‘P’ van prijs in de marketingmix wordt weer belangrijk, dat hebben we ook in andere recessies gezien. Je ziet het nu ook al gebeuren; het omzetaandeel van friet steeg vorige week al in verhouding tot andere productgroepen. Dat is een voorbode voor een dalend consumentenvertrouwen. De premiumproducten zijn scherp geprijsd, daarmee concurreren we met restaurants in het middensegment.” Aldus Markwat
Markwat vervolgt: ‘’Ik verwacht dat hygiëne en social distance in de horeca vaste waarden worden. Ook ben ik ervan overtuigd dat het bezorgen van producten zoals het zich in de afgelopen weken ontwikkeld heeft in de horeca blijft.’’
Bron: Annexum