Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

’t Bakhuus viert tien jaar groei en ondernemerschap

03 november 2025

De Nederlandse cafetariaformule ’t Bakhuus vierde deze week haar tienjarig bestaan als franchiseformule met een feest voor medewerkers en ondernemers. Oprichter en directeur Andy Shan keek tijdens het jubileum trots terug op de groei van zijn merk: “Wij hebben genoten, op naar de volgende tien jaar.” Shan begon zijn eerste vestiging in 2004 in Olst, zeven jaar nadat hij China had verruild voor Nederland. Elf jaar later volgde in Ede de eerste franchisevestiging, waarmee de landelijke groei in gang werd gezet.

Van lokaal concept tot landelijke formule

Wat begon als één cafetaria in een Overijssels dorp, groeide uit tot een landelijke formule met inmiddels ruim vijftig vestigingen. Volgens Shan is die groei vooral te danken aan samenwerking met bestaande ondernemers: veel Bakhuus-vestigingen zijn namelijk voormalige cafetaria’s en snackbars die zich hebben aangesloten bij de formule. Daarmee profiteert Bakhuus van lokale bekendheid, terwijl ondernemers kunnen rekenen op landelijke marketing en inkoopvoordelen.

“Wij willen een toegankelijke formule zijn waarin lokale ondernemers zich herkennen,” aldus Shan. “Het Bakhuus-gevoel draait om herkenbare kwaliteit en een persoonlijke sfeer, niet om eenheidsworst.” Nieuwe vestigingen openden dit jaar in onder meer Venlo, Doetinchem en Pannerden. De ambitie reikt echter verder: de formule wil de komende jaren doorgroeien naar honderd vestigingen in Nederland.

Sterke klantbinding als succesfactor

Een belangrijke verklaring voor het succes ligt in de hoge klanttevredenheid. Uit onderzoek van bureau Multiscope bleek dat 92 procent van de klanten opnieuw een bezoek wil brengen aan ’t Bakhuus. De zogenoemde Net Promotor Score, een graadmeter voor klantloyaliteit, kwam uit op 64, terwijl het branchegemiddelde in de cafetariasector op 30 ligt. “Dat laat zien dat gasten niet alleen tevreden zijn, maar het Bakhuus actief aanbevelen bij vrienden en familie,” aldus Shan.

Inspiratie voor franchisenemers

Voor ambitieuze ondernemers is het jubileum van ’t Bakhuus een inspirerend voorbeeld van hoe persoonlijke visie kan uitgroeien tot een volwassen franchiseformule. De groei van Andy Shan toont aan dat lokale betrokkenheid, oog voor kwaliteit en een sterke merkidentiteit de basis kunnen vormen voor duurzaam succes. Voor wie droomt van zelfstandig ondernemerschap met ondersteuning van een bewezen formule, biedt Bakhuus een krachtig voorbeeld van hoe die balans eruit kan zien.

Daarnaast werd tijdens de jubileumavond in Maarssen, waar De Nationale Franchise Gids als nieuwe partner van ’t Bakhuus voor uitgenodigd was, maar weer eens duidelijk waar de kracht van deze formule vandaan komt: de familiaire setting. Ruim 500 franchisenemers, medewerkers en (business)partners waren aanwezig om dit heugelijke feit met ’t Bakhuus samen te vieren. Klapstuk van de avond was een spetterend optreden van zanger Frans Bauer, die met zijn enthousiasme precies paste binnen deze sterke formule.

Wil je meer weten of zelf een ’t Bakhuus-vestiging openen? Vraag dan via onderstaand formulier meer informatie aan.

Ontvang gratis meer informatie over ’t Bakhuus

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

’t Bakhuus