Toen Mart Schuurman startte met zijn bijbaan als pizzamaker bij Domino’s, kon hij zich nog niet indenken dat hij tien jaar later eigenaar zou zijn van twee eigen vestigingen in Brabant. Hij vertelt waar zijn ondernemersdroom vandaan komt en hoe hij deze bij Domino’s heeft waargemaakt.
Een belangrijke inspiratiebron
De wens om te gaan franchisen ontstond bij Mart al op jonge leeftijd. Vanaf het moment dat hij op zijn zeventiende startte met zijn bijbaan bij Domino’s in Goes, raakte hij geïnspireerd door de franchisenemer waar hij op dat moment voor werkte. Toen hij vervolgens begon met zijn studie Technische Bedrijfskunde in Tilburg, kwam Mart in de weekenden trouw terug om voor Domino’s te werken. Even later koos hij ervoor om ook in Tilburg in de plaatselijke Domino’s-vestiging aan de slag te gaan en zo nog meer ervaring op te doen.
Naast de motivatie om zijn studie af te maken en daarbovenop een Master Supply Chain Management succesvol af te ronden, bleef de wens om zelf te ondernemen bestaan. De verhalen van bestaande franchisenemers en de organisatiecultuur bij Domino’s inspireerden hem enorm. Het trok hem over de streep om zijn ondernemersdroom bij Domino’s verder na te jagen. Hij maakte zijn ambities kenbaar en ging in gesprek over de mogelijkheden.
Aan de slag als leidinggevende
In het traject naar een eigen vestiging liep Mart tegen een uitdaging aan: ondanks zijn jarenlange ervaring binnen het bedrijf, had hij nog weinig ervaring met leidinggeven.
Mart: ‘’Als je een eigen vestiging wil openen, is het essentieel dat je kennis hebt van de processen binnen Domino’s en het product, maar ook ervaring hebt met leidinggeven. Domino’s Nederland was meteen erg enthousiast over mijn ambities om te franchisen, maar benoemde ook dat mijn ondernemersdroom meer kans van slagen had als ik een tijdje als leidinggevende aan de slag ging. Daarom kreeg ik de kans om als winkelmanager aan de slag te gaan in Eindhoven. De lessen die ik daar heb geleerd, neem ik vandaag als ondernemer nog steeds mee.’’
Lokale ondernemer
In de zomer van 2021 was het zover: er kwam een winkelpand beschikbaar in het West-Brabantse Sint-Willebrord. Midden in de coronapandemie startte Mart zijn ondernemersdroom. Mart: ‘’Ik zou mezelf omschrijven als een echte doorzetter en laat me niet zomaar tegenhouden. Ik zag op de langetermijntoekomst als franchisenemer bij Domino’s. Het is een mooie formule met veel naamsbekendheid. Tegelijkertijd ben je een lokale ondernemer en kun je jouw persoonlijke draai geven aan het ondernemerschap.’’
En dat lokaal ondernemerschap is erg belangrijk, zo omschrijft Mart: ‘’Als lokale ondernemer, streef ik altijd een persoonlijke benadering na. Ik investeer in de relatie met buurtbewoners, ben betrokken bij de gemeenschap en wil een prettige werkgever zijn voor mijn personeel.’’
Investeren in het team
In de eerste periode werkte Mart zeven dagen in de week in zijn winkel: ‘’Een succesvolle eigen zaak komt je niet aanwaaien. De eerste periode zette ik mijn schouders eronder en werkte ik zelf elke dag keihard in mijn eigen vestiging. Ik heb toen vooral geleerd hoe belangrijk het is om te investeren in goed personeel, hen te trainen en voor een plezierige werksfeer te zorgen. Hierdoor kon ik uiteindelijk steeds meer een coachende rol aannemen en bijspringen waar nodig.
Daarbij vindt Mart het belangrijk dat niemand met tegenzin naar het werk komt. Dit heeft hij gedaan door met oprechte aandacht te investeren in zijn team: ‘’Ik probeer een voorbeeld te zijn voor de rest en werk aan een positieve, gezellige sfeer in de winkel. Iedereen helpt elkaar wanneer nodig en bij (persoonlijke) uitdagingen gaan we samen op zoek naar een oplossing. Dat mijn team inmiddels ook na werktijd samen dingen onderneemt, is voor mij een teken dat ze hecht zijn en het écht naar hun zin hebben.’’
Betrokkenheid bij het merk
Als franchisenemer is het belangrijk dat je een duidelijk doel voor ogen hebt en betrokken bent bij het merk Domino’s. Mart vertelt hierover: ‘’Er zijn een aantal randvoorwaarden om goed te kunnen starten met ondernemen bij Domino’s, zoals bijvoorbeeld een financiering en basiskennis over het product. Ik wil daar ook enthousiasme over het merk aan toevoegen. Je maakt gebruik van een mooie formule bij een bedrijf met een rijke geschiedenis en expertise. En natuurlijk een fantastisch product! We kunnen met ons menu voor ieder wat wils bieden en dat maakt ondernemen bij Domino’s zo mooi.’’
Tweede vestiging
Door veel discipline te hebben en de focus te houden op het grotere geheel, was Mart begin 2023 klaar voor een volgende stap. Op 22 mei 2023 opende hij zijn tweede vestiging, dit keer in het Brabantse Rijen. Mart: ‘’Als ondernemer krijg je te maken met uitdagingen. Het is belangrijk hierop te anticiperen en je persoonlijke doelen te blijven nastreven. De lessen die ik heb getrokken uit het openen van mijn eerste vestiging, nam ik mee in het openen van de tweede vestiging. Ik ben er trots op dat ik mijn ambities bij Domino’s kan waarmaken en kijk uit naar de toekomst.’’