Franchisepartner Silvester Tollenaar
Franchisepartner Silvester Tollenaar kwam in 2019 in aanraking met backWERK. Niet snel daarna opende hij zijn vestiging in winkelcentrum Oranjerie in Apeldoorn en in 2023 nam hij de vestiging in Zwolle over. Deze ondernemer zou graag in de toekomst een derde vestiging in openen in Deventer.
Silvester was voor zijn komst naar backWERK filiaalmanager bij de grootste vestiging van schoenenwinkel Ziengs, in Hoog-Catharijne in Utrecht. “Na vijftien jaar bij Ziengs wilde ik graag voor mezelf starten. In de oriëntatiefase kwam ik backWERK tegen. Het stabiele concept sprak me aan. Ik ging het gesprek aan en vier maanden later stond ik al aan het roer van mijn eerste vestiging in Apeldoorn. Inmiddels heb ik 35 medewerkers over de vestigingen Apeldoorn en Zwolle en een favoriet broodje: de baguette barbecue kip. Dat is niet zonder reden een backWERK-bestseller. Het heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding en dat proef je.”
Ondersteuning van de formule
Ondernemen bij backWERK is voor Silvester een gouden combinatie van kunnen sparren met collega’s en profiteren van ondersteuning, zonder het eigen ondernemerschap te verliezen. “backWERK is een hard franchiseformule, dus alles is vastgelegd. Dat maakt bepaalde zaken makkelijk en schaalbaar. Alles is geborgd. Ook kan ik rekenen op hulp als ik dat nodig heb. Marketing wordt mij bijvoorbeeld volledig uit handen genomen, maar mijn personeelsbeleid doe ik helemaal zelf. Het assortiment ligt grotendeels vast, maar ik heb wel de vrijheid om bijvoorbeeld zelf broodjes toe te voegen. Het broodje carpaccio bijvoorbeeld; die staat in Apeldoorn in de top-5 van best verkochte broodjes.”
Affiniteit met vers én mensen
Voor Silvester is het werken met verse producten een van de leukste aspecten aan zijn werk. Ook het werken met mensen is hem op het lijf geschreven. “Als je die affiniteit met vers en mensen niet hebt, wordt het niks. Je kunt mij in een fastfoodketen zetten, maar dat gaat niet werken. Ik zou er dezelfde dingen doen, maar ik heb graag contact met klanten. Dat is bij backWERK heel belangrijk. In mijn vestiging in Apeldoorn is 10% van de gasten al vanaf het begin bij ons. Ze komen voor de sfeer, de beleving, de gezelligheid en natuurlijk de kwaliteit. We hebben er dan ook een perfecte plek met een groot terras, zodat mensen in de zomer lekker buiten kunnen genieten.”