Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Verhage: gezonde groei en optimalisatie voor een succesvol familiebedrijf

22 augustus 2023

Bescheidenheid, maar wel met een vleugje Rotterdamse branie. Hans Jonker en Wesley Fok van Verhage vinden dat ze toch wel mogen vertellen dat de formule een succes is, voor hun ondernemers én voor de gasten. De groeiambitie van Verhage richt zich op uitbreiding van het aantal vierkante meters en optimalisatie van processen en niet alleen op nieuwe locaties.

Verhage is een echt familiebedrijf. De broers Joop en Pim Verhage begonnen in 1967 in Rotterdam met een traditionele snackbar. Ze breidden gestaag uit naar vijf zaken en toen het franchiseconcept uit de VS overgewaaid kwam in de jaren 80, haakten ze aan. Inmiddels heeft Verhage 43 winkels en 41 franchisenemers. De onderscheidende troef van de formule is de eigen groothandel, Verhage Foodservice. Ooit opgericht voor de distributie van de kroketten, maar inmiddels allround leverancier voor alle vestigingen. Gasten waarderen Verhage vanwege de kwaliteit van het eten, de aangename ambiance en de betaalbare prijzen. Zowel de grote als kleine beurs kan er terecht, van een frikadel speciaal tot een maaltijdsalade en van een milkshake tot een speciaal biertje.

Poten tussen de aardappels

Hans Jonker en Wesley Fok zijn beiden begonnen als Verhage-franchisenemer en zijn inmiddels directeuren van de formule. Ze kennen het bedrijf als geen ander. “We houden het concept ‘familiebedrijf’ in ere”, glimlacht Hans. “We zijn dan wel geen bloedlijn, maar wel eigen kweek. We hebben de ambitie om dat ook door te zetten. Onze aanpak is anders dan die van andere formules, want we hebben geen investeerders of buitenlandse eigenaren. We hebben beide benen op de grond en de poten tussen de aardappels.”

Lange termijn

Alles wat Verhage doet, is gericht op de lange termijn. “We kijken echt naar de komende tien tot vijftien jaar”, vertelt Wesley. “Verhage onderscheidt zich van de concurrentie door een groeiambitie op vierkante meters: 200 of meer is waar we voor alle winkels naartoe willen. Als een toegankelijk horecabedrijf biedt Verhage hoogwaardige producten en service aan onze gasten. Gezien de breedte van het assortiment -van lunch tot diner, van gebak tot schepijs- past dat simpelweg niet op minder dan 200 vierkante meter. Onze vestiging in Breda is bijvoorbeeld 313 vierkante meter groot. Waar mogelijk gaan we de komende tijd meer vestigingen uitbreiden. Wij denken dat de kleine cafetaria op de hoek op termijn gaat verdwijnen, daarom zetten wij in op groter.”

Gezonde groeiambities

Verhage is niet zo van de grootspraak. Roepen hoeveel vestigingen er wel niet bij gaan komen, is niet aan Hans en Wesley besteed. “We willen gezonde en wenselijke groei”, zegt Wesley. “Het fastservice-landschap waarin wij ondernemen is aardig verzadigd. Wij willen als concept echt waarde toevoegen op lokaal niveau. Daarom zoeken we degelijke en mooie locaties waar de formule tot zijn recht komt en de ondernemer kan floreren. Dat zijn dus geen tientallen locaties per jaar.”

Groothandel

Verhage richtte zijn eigen groothandel op om de efficiëntie en functionaliteit van de winkels te verbeteren. Van de kroketten tot servies en van promotiemateriaal tot aan de schoonmaakartikelen: alles wat de ondernemers nodig hebben is voorhanden. Het bestelgemak en de manier van factureren zijn optimaal. “Zo kunnen onze franchisenemers doen waar ze goed in zijn: ondernemen en zich richten op hun gasten”, zegt Hans. “De groothandel van Verhage is een uitstekend voorbeeld van samenwerking binnen onze organisatie.”

Kiezen voor Verhage

‘We doen het samen’ klinkt misschien cliché, maar dat is wel wat bij de formule Verhage voorop staat. “De ondernemers staan centraal”, zegt Wesley. “Als die het goed doen, doet de formule het goed. Samenwerken is ook een van de hoekstenen bij een familiebedrijf zoals het onze. En het werkt: veel van onze franchisenemers zijn al tientallen jaren bij ons en meer dan de helft van de winkels wordt geleid door iemand die, net als wij, ooit als tiener bij Verhage is begonnen. We zijn een platte organisatie en onze ambities veranderen niet. We willen binnen de wijk succesvol zijn, net als de ondernemer zelf.”

100% passie

Ondernemers die zich bij de Verhage-familie willen aansluiten, hebben volgens Wesley in beginsel maar één ding nodig: 100% passie voor het vak. “Dat kan je iemand niet aanleren. Verhage neemt de rest uit handen, van opleiden tot financieren, verbouwen, vergunningen en marketing. Uiteindelijk moet de ondernemer in de store staan, maar wij ontzorgen maximaal. We trekken er twee jaar voor uit om iemand op weg te helpen.” “We zijn een hard franchise”, vult Hans aan. “Het is dus geen ‘free ride’. We zoeken moderne ondernemers die het bouwen van een team en de passie voor de horeca kunnen combineren en veel belangrijker nog: die bij onze organisatie passen. Er moet een klik zijn.” “Het verdienmodel voor onze ondernemers is belangrijk”, zegt Wesley, “maar de werk-privébalans net zo. 7 dagen per week in de store staan is gewoon niet vol te houden en het hoeft ook niet. Als je een goede balans hebt, met personeel en vrije tijd, word je beter en hou je het langer vol ”

Ontwikkelingen

Verhage blijft zich ontwikkelen om veranderingen in de markt op te vangen, legt Hans uit. “We investeren continu in onze producten of ontwikkelen ze zelf, zoals onze kroketten. Ook zijn we bezig met halal producten, een segment dat zeker in Rotterdam succesvol is. Daarnaast ontwikkelen we nu een platform waardoor verschillende bestellingen van delivery, restaurant en pick-up snel en efficiënt door de keuken worden geloodst. Natuurlijk heb je mooie marketing en e-commerce nodig om je winkels in de schijnwerpers te zetten, maar voor ondernemers is het belangrijk dat alles in de keuken vlekkeloos verloopt. Daarom denken wij na over de meest intelligente keukens, zodat onze ondernemers het maximale uit hun bedrijven kunnen halen. Wij willen verstevigen en strategisch inzetten op de beheersbaarheid van onze processen. Op die manier houden de ondernemers het het beste vol. Ook onze gasten zijn daar natuurlijk mee geholpen, want het komt de snelheid en de kwaliteit ten goede. Wij proberen het beste van een paar werelden te combineren: de gast die snel aan tafel geholpen wil worden met weinig tijd, tot de gast die komt voor de beleving en een avondje uit. Bij Verhage kan dat en die combinatie is goud.”

Verhage is altijd op zoek naar enthousiaste aspirant-franchisenemers! Kijk voor meer informatie op www.werkenbijverhage.nl/een-eigen-verhage/.

×