Verkopen van een bedrijf is niet zo snel gebeurd. Er komt veel bij kijken, het gehele verkooptraject kan zo een paar jaar nemen, vandaar start tijdig met stoppen. Verkoop van een franchisevestiging gaat meestal wel een stuk gemakkelijker dan een zelfstandig bedrijf.
In dit onderdeel worden eerst zes belangrijke aspecten beschreven die van invloed zijn op de waarde van uw bedrijf en vervolgens het stappenplan hoe tot een succesvolle verkoop te komen.
De goodwill bepaalt in principe de waarde van uw bedrijf. De goodwill is in feite de meerwaarde van uw onderneming. Dat hoeft trouwens niet altijd zo te zijn. Een verliesgevend bedrijf kan om strategische redenen toch veel waard zijn, of het kan zijn dat er in de toekomst wel winst te verwachten zijn.
Het is zeker niet zo dat de goodwill per definitie toekomt aan de franchisenemer. Check ook hiervoor uw franchisecontract. Die meerwaarde kan te danken zijn aan:
Hoe minder het succes van uw bedrijf aan uw persoon is verbonden hoe hoger de waarde is. Franchise is minder persoonsgebonden en biedt daarom meer kans behoud van omzet, McDonald’s verkoopt nu eenmaal gemakkelijker dan Janssen Frites & Hamburgers.
Maak je bedrijf ‘lean & mean’: houdt zaken die er niet in horen buiten de verkoop en richt het bedrijfsproces zo in dat de continuïteit niet in gevaar komt als de eigenaar of een medewerker uitvalt. Idealiter is de ondernemer/eigenaar ‘misbaar’.
Een waardebepaling is geen harde wetenschap. Het is altijd een indicatie, een bandbreedte. Uiteraard moet een waardebepaling zo goed mogelijk worden onderbouwd. Sterker nog juist emotionele factoren spelen meestal een doorslaggevende rol, zowel bij de koper als bij de verkoper.
Aanbeveling verdient om altijd een overnameadviseur in te huren. De overnameadviseur speelt een centrale rol in het gehele proces. De adviseur maakt natuurlijk een taxatie. Vaak schat de verkoper de waarde van zijn bedrijf te hoog in. Een adviseur kan op een onderbouwde manier deze verwachting bijstellen, zodat de verkoper weet wat een reële vraagprijs is vóór hij of zij zich op de verkoopmarkt begeeft. Dit voorkomt teleurstellingen en schept realistische verwachtingen. En tijdens de onderhandelingen kan de adviseur fungeren als buffer tussen partijen. Hij of zij voorkomt dat emoties oplopen en maakt de onderhandeling tot een succes.”
In overleg met uw overnameadviseur stelt u een lijst van mogelijke kandidaten. Dat kan een medewerker van u zijn, familie maar ook uw franchisegever of uw collega-franchisenemers. U kunt al dan niet gelijktijdig uw bedrijf publiek te koop aanbieden. Dat kan bijv. via het overnameplatform van De Nationale Franchise Gids maar ook bedrijventekoop.nl of Brookz.nl.
Ook dit onderdeel kan et beste helemaal geregisseerd worden door de overnameadviseur. Voordat u serieus in gesprek gaat met geïnteresseerden en u nadere informatie vrijgeeft zal er eerst een geheimhoudingsovereenkomst (ook wel NDA) getekend moeten worden. Hierdoor kunt u met minder risico informatie vrijgeven en het is ook een volgende stap voor de aspirant koper. Als de onderhandeling flink op weg is wordt vaak begonnen met een intentieverklaring (ook wel LOI).
Vaak wordt hierin net als bij het kopen van een woning op een geven moment ook een financieringsvoorbehoud overeengekomen. Dit geeft de koper de mogelijkheid om alsnog de koopovereenkomst te ontbinden als de financiering van de overnamesom niet rond komt. De koper kan voor financiering bijv. gebruikmaken van een financieringsarrangement dat de franchisegever met een bank heeft afgesloten crowdfunding of zelf een lening sluiten met een bank.
Ook in deze fase is het heel belangrijk gebruik te maken van een in franchise gespecialiseerde advocaat. Deze pagina heeft alleen de hoofdlijnen behandeld. Mocht u vragen hebben of graag nadere informatie willen ontvangen neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder.