Nog even en dan kunnen ook de restaurants weer hun deuren openen om binnen gasten te ontvangen. Maar hoe zorg je dat je straks voldoende gasten naar je restaurant trekt? Ik zet 4 lokale marketing tips voor je op een rijtje waar je nu alvast mee aan de slag kunt!
1. Zoek lokale food influencers
Lokale influencers kunnen de naamsbekendheid van jouw restaurant een flinke boost geven. Naast dat het werken met lokale foodies vriendelijker is voor de portemonnee dan influencers die op nationaal niveau actief zijn, is de kans dat hun volgers relevant zijn voor jouw locatie stukken groter.
2. Werk aan je lokale SEO strategie
Om je lokale én nationale concurrentie te verslaan, is investeren in lokale SEO een must. Denk hierbij aan het claimen en bijhouden je bedrijfsvermeldingen (Google Mijn Bedrijf, Yelp), het plaatsen van lokaal relevante content, het toevoegen van local business schema aan de vestigingspagina’s en het verzamelen van lokale backlinks. De meeste zoekopdrachten zijn niet merkgerelateerd (“restaurant in de buurt”, “pizza”, “sushi), dus het is vechten om in de Google 3-pack te komen.
3. Lokaliseer je content
One size fits nobody. Het lokaliseren van content is een trend waar we al een tijdje niet meer omheen kunnen. Met de juiste tools kun je eenvoudig grote hoeveelheden content maken die inspeelt op de actualiteit en is aangepast aan de lokale marktomstandigheden, zonder afbreuk te doen aan merkconsistentie tussen de verschillende locaties.
4. Bouw een band op met de lokale gemeenschap
De kans is groter dat mensen een tafel bij je reserveren als ze het gevoel hebben dat je onderdeel bent van de lokale gemeenschap. Zorg dat je lokaal actief bent door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen bij de voedselbank, sponsor een plaatselijke sportclub of zoek lokale bedrijven waarmee je kunt samenwerken. Authenticiteit is cruciaal dus kies iets wat bij je past.
Benieuwd naar 3 extra tips? Bekijk hier het volledige artikel.