Supermarktketen Albert Heijn introduceert eigen keukens voor het bereiden van warme maaltijden, buiten haar winkels. Deze maaltijden zullen in eethoeken verkocht worden maar kunnen ook bezorgd worden door bezorgdiensten als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo, dit vertelt topman Wouter Kolk in het FD.
Begin 2019 zal de eerste keuken openen in Amsterdam. De supermarktketen heeft duizenden recepten liggen waar weinig mee gedaan wordt op de winkelvloer van de vestigingen. “We kunnen een aantal favoriete gezonde Allerhande-maaltijden ook voor jou klaarmaken”, aldus Kolk. Met de transformatie van supermarkt tot een eet- en bezorgcentrum, creëert Albert Heijn meer ruimte om verder door te groeien als formule. De huidige supermarktsector heeft in Nederland een grootte van 38 miljard euro. “Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van 65 miljard euro”, aldus Kolk.
Naast de eethoeken is Albert Heijn van plan om meer ruimte te creëren voor vers en servicepunten om een snellere thuisbezorging te kunnen realiseren. De originele drogisterijproducten als dierenvoeding en schoonmaakmiddelen, worden steeds vaker online verkocht en zullen daarom voor een deel plaatsmaken voor de producten die extra verkocht zullen worden.
Waarom deze overgang?
De supermarktketen zou overgaan tot deze verandering door het teruglopende aantal klanten die het heeft. De fysieke winkels van Albert Heijn trokken afgelopen jaar volgens cijfers van Gfk Panel minder klanten dan het jaar daarvoor. Dat terwijl de keten er rekening mee houdt dat de groei in 2019 achter zou blijven bij de markt. Dit komt ook doordat er steeds meer klanten online hun boodschappen bestellen en vaak kiezen voor vestigingen als AH to go.
Momenteel heeft de formule meer dan duizend vestigingen in Nederland. Volgens Kolk zal dit aantal in de toekomst afnemen maar niet enorm. Vestigingen kunnen ook als een opslag voor de bezorg service gebruikt worden. “En soms kan er ook nog een vestiging van Gall & Gall of Etos bij”, aldus Kolk.