“Met elkaar kunnen we figuurlijk onze wereld mooier eten”, aldus Albert Heijn CEO, Marit van Egmond. “De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor voeding en vooral wat het met je doet, wat het betekent voor de maatschappij waarin wij leven en de impact op de planeet. De druk om het beter te doen, werd nog nooit door zoveel mensen gevoeld.”
Versnelde transitie
Van Egmond beseft dat ze met Albert Heijn nog stappen te zetten hebben. Jaarlijks rapporteert Albert Heijn over de voortgang op beter eten in het duurzaamheidsverslag. De beweging naar beter eten kunnen we alleen samen met alle partners in de keten versnellen. Niet alleen met onze vertrouwde partners en leveranciers, maar ook met kleinere initiatieven en startups”, aldus van Egmond. “Met als doel om samen een bestendige en inspirerende weg voorwaarts op te gaan naar een gezonde, duurzame en sociale samenleving.”
Verdere verduurzaming
“Door van kleins af aan te leren wat voeding met je doet, kunnen we welvaartsziekten verminderen. De verbindende kracht van eten kunnen we inzetten om sociale cohesie te vergroten. Daarnaast is het verder verduurzamen van ons hele voedselsysteem een belangrijke stap om te zorgen dat de volgende generatie ook de vruchten van de aarde kan blijven gebruiken. We kunnen niet verder gaan op deze manier”, verklaart Van Egmond.