In de week van 26 april gaat Albert Heijn van start met een nieuwe winkelorganisatie. Na 15 jaar vindt de supermarktformule het tijd voor vernieuwing. Er is een hoop veranderd op het gebied van klanten, technologie en assortiment. De nieuwe winkelorganisatie zou hier op aansluiten. Het huidige personeel kan hun baan houden. In de nieuwe winkelorganisatie zullen zij meer ruimte krijgen voor persoonlijke ontwikkeling. Het uiteindelijke doel is om beter in te spelen op de behoeften van de klant.
Operatie, service en vers
In de nieuwe winkelorganisatie wordt er gewerkt met gespecialiseerde managers op het gebied van operatie, service en vers. De manager van de vers afdeling houdt zich bezig met verschillende productgroepen in de winkel. Dit zijn o.a. brood, groente en fruit. De manager zorgt er voor dat de kwaliteit en de presentatie van de producten goed is. De manager operatie houdt zich bezig met de verschillende processen in binnen de winkel zoals het vullen en spiegelen van de schappen. De service manager is het eerste aanspreekpunt bij de zelfscan kassa’s en ondersteunt de klant bij de digitale aspecten.
Voorbereiding door middel van pilots
Albert Heijn is zich al enkele jaren aan het voorbereiden op de reorganisatie. Er zijn verschillende pilots uitgevoerd bij diverse Albert Heijn vestigingen. Bij deze pilots is er veel aandacht besteed aan de ervaring van de medewerkers. Ook de ondernemingsraad is meegenomen in het onderzoekproces naar de reorganisatie.
De medewerkers hebben zich de afgelopen maanden kunnen voorbereiden op de reorganisatie. Met behulp van trainingen, online informatiesessies en persoonlijke gesprekken kunnen de teams vanaf de uitrol direct bezig met hun nieuwe rollen.
De ondernemingsraad van Albert Heijn
De ondernemingsraad van Albert Heijn adviseert de directie over belangrijke vraagstukken binnen de organisatie. “Wij hebben samen met de directie ons uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat er veel doorgroeiperspectief is bijgekomen voor onze medewerkers binnen Albert Heijn. Dit alles met als doel om iedere dag kwalitatief goede winkels neer te kunnen zetten voor onze klant en een fijne werkplek te helpen creëren voor onze collega’s.”
“Niet voor niets duurt zo’n traject lang, zorgvuldigheid voor alles en vervolgens – nadat al onze eisen en wensen gehonoreerd zijn- hebben wij positief geadviseerd. Maar natuurlijk zijn er veranderingen die soms lastig zijn, wij begrijpen dat anders werken niet voor iedereen snel went. Juist ook hierom onze reactie; onze collega’s zijn in hele goede handen en wij zijn constant in contact met onze collega’s en de directie over de uitrol van dit besturingsmodel”, aldus een woordvoerder van de ondernemingsraad van Albert Heijn.