Het moederbedrijf van Hubo, DGN retail, is sinds 2016 bezig met het ombouwen van Multimate’s naar Hubo’s. Het ombouw traject is nu afgesloten. Hubo heeft nu in totaal 190 vestigingen. Daarmee is Hubo de grootse doe-het-zelf franchiseformule van Nederland.
Alle vestigingen onder één naam
DGN retail besloot in 2016 hun strategie aan te passen. Het idee was om alle formules onder één sterke naam verder te laten gaan. Er is toen gekozen voor Hubo, dat al meer dan 50 jaar bestaat.
Het viel DGN retail op dat de doe-het-zelf markt veranderde. Er waren veel verschillende ketens die op elkaar leken. De focus lag bij hen op het bieden van de laagste prijs.
Hubo zou moeten staan voor een kwalitatief goed product dat ook betaalbaar is. Het moederbedrijf wilde toegevoegde waarde leveren zonder zich te profileren als ‘goedkoopste’. Zo biedt Hubo nu advies op maat aan klussers. Ook zijn er mogelijkheden om de klus uit te laten voeren door Hubo.
Hubo
Nadat er in 2016 is besloten om alle Multimate’s om te bouwen naar Hubo’s werd er ook naar de formule zelf gekeken. Nadat de klantondersteundende richting werd gekozen werden ook de huisstijl, inrichting en schappenplannen aangepast. Hubo zou nu moderner zijn ingericht en beter passen bij de klant van nu.
Verdere ontwikkelingen
“De afronding van de ombouw van Multimate naar Hubo en het vernieuwen van de Hubo formule betekent niet dat we nu klaar zijn. We blijven de formule doorontwikkelen en optimaliseren, aan de hand van de behoeftes vanuit de consument. Met de gekozen strategie wilden wij ervoor zorgen dat we niet inwisselbaar zouden zijn, door een duidelijke positie in de markt in te nemen. Dat is gelukt en daar plukken wij én de zelfstandig Hubo ondernemers nu de vruchten van”, aldus Gertjo Janssen, directeur van DGN retail.
Binnenkort opent Hubo de eerste Hubo City winkel om het concept te testen. De Hubo City wordt geopend in Rotterdam. Verder heeft DGN retail het shop-in-shop concept Homed ontwikkeld en wordt de webshop verder uitgebreid. Ook zet de formule in op eigen merkproducten.
“Wij zijn trots op de Hubo formule die we samen hebben neergezet én op de ondernemers die de formule dagelijks tot leven brengen. We sluiten met Multimate een hoofdstuk af, maar het boek is nog lang niet uit”, aldus Janssen.