‘Op de zaak passen zit niet in ons DNA’
Als Managing Director van backWERK Remco Oosterink tijd heeft voor een lunch bij een van de 42 vestigingen in Nederland, slaat hij de hot sandwich Mexicaanse Kip zeker niet over. Die kwaliteit vind je gewoon niet bij andere lunchrooms, vindt hij. backWERK is niet alleen ijzersterk in verse producten van de hoogste kwaliteit, maar de formule zit ook nog eens in de lift. Het doel is om te blijven groeien. “Op de zaak passen zit gewoon niet in ons DNA.”
Remco werkt inmiddels vijf jaar bij backWERK, waarvan het laatste halfjaar als opvolger van Dick de Vilder, die het Nederlandse backWERK-model nu in Duitsland doorvoert. “backWERK is een van origine Duitse formule, die in Nederland via een masterfranchise werd geëxploiteerd”, legt hij uit. “De formule gold als discountbakker, totdat Duitsland de masterfranchiserechten terugkocht om de exploitatie weer in eigen handen te nemen. Inmiddels noemt de formule zichzelf een ‘bakery café’.”
backWERK heeft inmiddels 42 vestigingen in Nederland op high-traffic locaties. “We willen volgend jaar groeien naar 55 vestigingen”, zegt Remco. “Dat is een forse groei, maar dat zit in ons formule-DNA. De komende jaren willen we verder groeien naar 70 tot 80 Nederlandse vestigingen. Er is uiteindelijk zeker ruimte voor 100 tot 120 vestigingen. Wij werken daarnaast intensief samen met franchisepartner HMSHost. De eerste zeven van in totaal twintig Broodzaak-locaties van HMSHost worden omgebouwd tot backWERK-vestigingen op de grote treinstations.”