Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Broers bewijzen dat het in de keukenbranche anders kan

Oprichters Keukenspectrum Groep. links: Jaap Oostra, rechts: Roel Oostra

Als broers uit een Friese ondernemersfamilie met een achtergrond van vrijheid, zelfstandigheid en hard werken, begonnen Roel en Jaap Oostra 20 jaar geleden Keukenspectrum Groep; de holding van inmiddels twee keukenlabels: I-KOOK in het betaalbare segment en KeukenCoach in het midden tot hogere segment. Met 32 winkels (franchise en eigen winkels) verspreid over het land hebben ze richting 2030 de ambitie om met zo’n 200% te groeien en nog 70 winkels te openen. Roel Oostra geeft aan: ‘Ons succes ligt in de aandacht die onze vakmensen hebben voor het hele proces, van de online oriëntatie voor een keuken tot de plaatsing ervan bij de mensen thuis. Wij geloven niet in opdringerige verkopers en zien het dwingende imago van de keukenbranche dan ook als een smet op ons mooie werk.’ 

Een keuken is, naast het kopen van een huis en een auto, een van de grootste aankopen in iemands leven. Dat zou een leuk moment moeten zijn, maar veel mensen zien er tegenop. Bang dat ze een keuken opgedrongen krijgen en snel moeten beslissen over de aankoop ervan. Vanzelfsprekend wil Keukenspectrum Groep keukens verkopen, maar het bedrijf doet niet aan pushverkoop. Jaap vertelt: ‘Wij zien het als onze opdracht om te knokken voor het imago van onze branche. Wij maken het verschil door keukenretail te benaderen als dienstverlening in plaats van verkoop en levering van een aantal producten. Daarom nemen onze mensen alle tijd voor een klant, want ieder mens is anders, dus ook iedere keuken is anders. Door echt met klanten mee te denken en ons vakmanschap volop in te zetten, lukt het ons om die enorme groei door te maken.’

Online contacten zorgen voor fysieke afspraak in winkel

Naast de onderscheidende aanpak in klantbenadering is het succes van Keukenspectrum Groep gefundeerd op online marketing. ‘Voor beide formules wekken we de interesse van klanten met inspirerende content, aanbiedingen en oprechte reviews. Dat is essentieel, want zo’n 80 procent van de klantreis voor een keuken vindt online plaats. Hierdoor lukt het ons om in een vroeg stadium met klanten in gesprek te komen. Veel van deze contacten zetten we om in afspraken in een van onze winkels. Daar kunnen we onze maximale dienstverlening inzetten’, aldus Roel. Zijn broer Jaap voegt toe: ‘Door een scheiding tussen het servicekantoor en de winkels, geven wij onze mensen alle ruimte om te focussen op die persoonlijke aandacht voor klanten. Veel ondersteunende zaken als administratie, orderverwerking, inkoop en personeelswerving nemen hun collega’s van het servicekantoor uit handen. Ontzorgen van vakmensen, daar gaat het om.’

1 miljoen woningen

Uiteindelijk ligt de voornaamste kracht van Keukenspectrum Groep in de cultuur van het bedrijf; Hollandse nuchterheid gecombineerd met het grote belang dat de broers hechten aan persoonlijke interactie met de klant in het hele proces. ’20 jaar geleden zagen we kansen in de keukenmarkt voor een meer toegankelijke klantbenadering en een kleinschaliger aanpak dan de grote ketens. Met onze efficiënte organisatie en zelfstandige vakmensen lukt het ons nog steeds om daarin heel succesvol te zijn. Willen we over tien jaar nog bestaan, dan zullen we steeds meer maatwerk moeten leveren en meedenken met klanten. Natuurlijk hebben we ook met de roerige marktomstandigheden te maken, maar we kijken naar de lange termijn. De keuken wordt meer en meer het hart van het huis en daarom steeds belangrijker. Bovendien moeten er richting 2030 nog zo’n 1 miljoen woningen gebouwd worden. Dat leidt tot veel verhuisbewegingen. Daar zijn wij met onze groeiplannen en ondernemende mensen op voorbereid. Als je bang bent, kun je namelijk niet groeien’, aldus Jaap en Roel Oostra.

×