In dit artikel vertel Kris Potemans over zijn ervaring als franchisenemer bij Le Pain Quotidien en geeft hij persoonlijk advies aan kandidaten die overwegen franchisenemer te worden bij deze innovatieve, Belgische formule. Al eerder vertelde de ondernemer in “Franchisenemen bij Le Pain Quotidien; een formule vol puurheid, passie en plannen” en “De voordelen en bijzonderheden van het ‘liefdesmerk’ Le Pain Quotidien” over de wijze waarop hij bij Le Pain Quotidien terecht is gekomen, wat zijn ervaringen zijn geweest en wat de formule zo bijzonder maakt.
Ondersteuning van wereldklasse
De franchisegever helpt mij op enorm veel vlakken, van marketing tot menu-ontwikkeling en training. Ik wil er twee dingen uitlichten, namelijk logistiek en technologie. De logistieke ondersteuning die we krijgen, is van wereldklasse. Omdat wij met verse, natuurlijke producten werken, is de aanvoer dagelijks, met een grote diversiteit aan producten. Het is mogelijk om op het laatste moment nog wijzigingen aan te brengen, zodat we altijd het beste en verste voedsel kunnen serveren, zonder te veel verspilling en tegen redelijke inkoopprijzen. We kunnen ons aanbod qua technologie makkelijk aanpassen aan onze klanten, wat wel bleek tijdens corona. We konden vrij snel omschakelen naar een andere manier van producten aanbieden, door online te kunnen bestellen en te laten bezorgen. Dat vond ik wel lastig omdat je voor je gevoel toch afbreuk doet aan een deel van je identiteit, maar ik was zo blij dat we onze klanten gewoon konden blijven bedienen. Het heeft ons zelfs nieuwe klanten opgeleverd en we doen het nog steeds zo, naast onze gewone vestigingen.
Welk advies wil je meegeven aan nieuwe franchisenemers die zich misschien willen aansluiten bij de Le Pain Quotidien familie?
Leer het merk, de formule goed kennen. Lees Alain’s boeken, praat met mensen in het netwerk, ontdek de cultuur en kijk of het bij je past. Wees je ervan bewust dat je zoveel mogelijk aanwezig moet zijn in je eigen zaak. Je kunt je niet in het kantoor verstoppen en je personeel het werk laten doen. Zorg dat je de producten dagelijks ook zelf bereidt en proeft, kijk hoe je personeel met de klanten omgaat, praat zelf met je klanten. Breng je werknemers de normen en waarden bij, die bij jou en de formule passen.
De locatie is heel belangrijk. Als franchisenemer kies je zelf een locatie, uiteraard in overleg met de franchisegever. Denk daar goed over na, past het bij het merk? Past de plek bij wat we willen uitstralen? Voelt iedereen zich welkom? Is de locatie in een buurt die voor iedereen toegankelijk is?
Huur geen werknemers in, maar ambassadeurs
Het laatste advies wat ik wil meegeven, is dat je nooit je rol als werkgever moet onderschatten. Zie je werknemers meer als ‘ambassadeurs van de formule’. Bij Le Pain Quotidien is de verbinding tussen mensen heel belangrijk en je wil dat zelf uitstralen, maar dat geldt ook voor de mensen die je aanneemt. Kijk ook bij het aannemen van personeel niet zozeer naar achtergrond, opleiding of ervaring. Kijk naar de normen en waarden, wat vinden zij belangrijk, vinden zij het leuk om met mensen om te gaan, hebben zij dezelfde passie voor het menu als jij? Daar gaat het om. De rest is aan te leren. Op die manier, dus op een goede locatie, met goede producten en met mensen die liefde hebben voor alles wat je doet, komen de klanten vanzelf. Daarna gaan ze een beetje van je houden en blijven ze je trouw.