Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

De markt groeit en New York Pizza groeit mee

‘Er komen volop kansen in de grote steden’

New York Pizza blijft in een opmerkelijk tempo groeien. In 2019 kwam er opnieuw een twintigtal vestigingen bij van de Nederlandse pizzaformule. “Als we zo door blijven groeien, hebben we binnen enkele jaren 300 vestigingen”, vertelt Steffen van Dijk, directeur Franchise, Operations en Development van New York Pizza. De ruimte voor die groei zit niet alleen in ‘witte vlekken’ of kleinere plaatsen. Juist in grotere steden blijkt doorgroei mogelijk.

New York Pizza, is in 1993 begonnen met het toen gloednieuwe concept van pizzaslices, nu de grootste Nederlandse franchiseformule voor thuisbezorgen en afhalen van verse pizza’s. “Op dit moment zetten we de volle focus op delivery. De omzet is in de afgelopen vijf jaar met dubbele cijfers gegroeid,”, vertelt Van Dijk. “En volgens de prognoses gaat de omzet in de bezorgmarkt in de komende vijf jaar nog een keer verdubbelen. Wij willen dat New York Pizza met de markt meegroeit.”

New York Pizza groeit de laatste jaren in een opmerkelijk tempo. Van 140 vestigingen in 2017 naar 200 vestigingen in februari 2019. En ook dit jaar komen er tot 20 vestigingen bij. Natuurlijk op plaatsen waar New York Pizza nog niet bezorgde. Maar de formule ziet nog een andere kans op groei in vestigingen en marktaandeel. “Die kansen zijn er juist in de grote steden, op dit moment in Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam”, licht Van Dijk toe. “Daar zijn we al van oudsher aanwezig. In zo’n gebied van 100.000 inwoners kun je wel 3 tot 4 winkels openen.” Daarvoor gaat de formule in gesprek met bestaande franchisenemers. “Natuurlijk doen we dat in goed overleg met ondernemer. Hun contracten hebben een looptijd van 5 jaar, en die respecteren we, inclusief alle afspraken zoals rayon-exclusiviteit.”

Meer dan 1 vestiging

Opvallend is niet alleen de jonge leeftijd van veel franchisenemers bij New York Pizza. Ook bijzonder is dat zij de kans krijgen om meer dan 1 vestiging te openen. Van Dijk: “Zo’n ondernemer moet zich wel bewijzen. Het is toch een andere business dan het runnen van één winkel. Van 1 naar 2 winkels gaat meestal wel, maar de stap naar 3 vestigingen, daar zijn andere skills voor nodig. Je moet organisatorische capaciteiten hebben, met jonge mensen om kunnen gaan, je moet stressbestendig zijn. Ook als het heel druk is moet je cool blijven.”

“Als ondernemer heb je een voorbeeldfunctie voor je personeel. Veel van onze nieuwe franchisenemers zijn al op jonge leeftijd bij New York Pizza begonnen en hebben geld gespaard. Zij zitten vol met energie, vol met leuke ideeën en weten een goede sfeer in die winkel neer te zetten. En ze hebben oog voor kwaliteit; de pizza moet altijd met een goed cijfer de deur uitgaan.” Ook gastheerschap staat hoog in het vaandel. “Uiteindelijk moet de klant een perfecte beleving hebben. Je moet als ondernemer midden in de gemeenschap staan. Je moet naar buiten gaan om je vestiging te promoten, op een manier die goed bij je past. Goede ondernemers weten precies aan welke knoppen ze moeten draaien om tevreden klanten te krijgen en lokale bekendheid te verwerven.”

Stap naar België en Duitsland

Dit jaar de eerste New York Pizza winkel openen in België. “We hebben inmiddels meerdere Belgische ondernemers die daar aan de slag wil”, vertelt Van Dijk. “Daar willen we leren wat er in België aangepast zou moeten worden. Misschien gaat het om smaakvariaties, of om de prijspropositie, of de mogelijkheid om ter plekke de pizza te eten. De wetgeving is er anders, de belastingen zijn anders. We zijn nu die markt aan het verkennen om die vragen te beantwoorden.”

“Duitsland is ook een markt welke we willen gaan veroveren” zegt Van Dijk, “Momenteel is er één winkel operationeel in Keulen en groeien wij naar drie winkels aan het einde van het jaar”.

De eerste pizza-drive

Nog nooit vertoond in Nederland: een pizza-drive-thru restaurant. Op 27 juli jl. opende New York Pizza dit nieuwe concept. Deze winkel is gelegen op een foodcourt, langs de A58 bij het Zeeuwse Goes.

De formule heeft het concept aangepast om hiermee succesvol te zijn. “Een drive gaat om snelheid.”, vertelt directeur franchise Steffen van Dijk. “Als je hele pizza’s gaat maken, duurt het traject ongeveer 7-8 minuten. Daarvoor ga je niet door de drive. Dus wij gaan daar met een ander assortiment aan de gang. En dat is met name de pizzaslice. Van de bekende kwaliteit; verse producten die in de winkel bereid worden en supersnel afgebakken worden. Een pizzaslice is, op een slimme manier verpakt, achter het stuur van de auto ook een stuk makkelijk te hanteren dan een hele pizza.”

De franchisenemer: Redouan Ahbiti van New York Pizza in Gorinchem en Breda Hekenwaag.

“In juli 2019 ben ik begonnen met een vestiging in Gorinchem” vertelt franchisenemer Redouan Ahbiti (24). “Een plaats waar New York Pizza nog niet zat, en waar concurrenten een stevige positie hadden. En ik moet zeggen: het gaat hartstikke goed, de omzet groeit als kool.”

New York Pizza is voor Ahbiti geen onbekend fenomeen. “Ik ben er op mijn 14e begonnen, in Rotterdam, als hulp. Geen zwaar werk hoor, opruimen, en voorraden en ingrediënten bijvullen bijvoorbeeld. Op mijn 15e heb ik geleerd om pizza’s te maken, en gedurende mijn hele middelbare schooltijd ben ik bij New York Pizza blijven werken, eerst als medewerker, daarna als shift leader. Ik werkte bij verschillende vestigingen, en dat was heel goed. Iedere ondernemer doet dingen verschillend, en ik heb zo gezien op welke manieren je de zaak kunt runnen.”

Ook naast een baan in de beveiliging bleef Ahbiti parttime bij New York Pizza werken. “En na tien jaar kreeg ik dus de kans om zelfstandig een vestiging te gaan runnen. En om te proberen de harten te stelen van de mensen in Gorinchem. Inmiddels ben ik ook de trotse franchisenemer van mijn tweede winkel gelegen aan Heksenwaag te Breda Natuurlijk begint dat met de kwaliteit en service. Een pizza die niet voldoet, gaat de deur niet uit. Maar vooral ook: de mensen leren kennen. Je klanten moeten een goede ervaring hebben, dan worden het al snel vaste klanten.”

Wat is zijn geheim als werkgever? “Begrip tonen voor je personeel. Je moet op een eerlijke manier met ze communiceren, dan krijg je ook eerlijkheid terug. Als je er om heen gaat draaien, krijg je de mensen tegen je, en dat gaat ten koste van je onderneming.”

×