Domino’s Pizza Enterprises Limited, moederbedrijf van Domino’s Pizza Nederland heeft haar jaarresultaten bekend gemaakt. Over het hele jaar heeft de pizzaketen de grootste uitbreiding van nieuwe winkels in de geschiedenis van het bedrijf gerealiseerd. Domino’s opende in het afgelopen jaar 294 nieuwe winkels, een gemiddelde van meer dan vijf winkels per week.
Nieuw leiderschap Domino’s Pizza België
Ringo Joannes, CEO van de Belux-markt, wordt de nieuwe leider van de drie Aziatische markten. Hij draagt de huidige leiding voor de Belgische en Luxemburgse markt over aan Misja Vroom, CEO van Domino’s Nederland. Misja wordt hiermee verantwoordelijk voor de Benelux-markt die +450 winkels telt.
Misja Vroom: “Ik kijk er naar uit om verdere groei van Domino’s binnen de Benelux te realiseren. Ik probeer zoveel mogelijk synergie te bereiken binnen deze drie markten. Tegelijkertijd is het goed om te beseffen dat de Belgische markt niet te vergelijken is met de Nederlandse markt. Mijn streven is om de autonomie van België zoveel mogelijk te behouden.
Europa
Domino’s heeft haar Europese activiteiten aanzienlijk zien groeien door COVID, met een verschuiving naar meer bezorging in de meeste markten. De EBIT vóór COVID is nu $14,1 miljoen hoger (+21,8%), maar -$9,7 miljoen lager (-11,0%) dan het jaar ervoor, met als grootste oorzaak de extra investering in de wederopbouw van de Deense activiteiten.
DPE-Europa CEO André Ten Wolde: “Na Covid-19 staan we voor nieuwe uitdagingen, zoals de hoge inflatie en personeelstekorten. Vooral voor Europa is er niet één standaardaanpak. We hebben sommige van onze prijzen licht moeten verhogen en zullen dat waarschijnlijk nog meer moeten doen – net als alle bedrijven op dit moment. Tegelijkertijd willen we klanten meer keuze en waarde bieden. Domino’s levert een warme, verse maaltijd, snel en tegen een betaalbare prijs. Tegelijkertijd beschermen we onze franchisenemers met hogere inkomsten en marge om hen zo te helpen de inflatie te compenseren.”
Verwachte groei van maaltijdbezorging met 45% tegen 2026
Bezorging is de snelst groeiende categorie binnen de wereldwijde QSR-industrie. Onafhankelijke voorspellingen* tonen aan dat de markt voor maaltijdbezorging tegen 2026 naar verwachting met meer dan 45% zal groeien. Ten Wolde vervolgt: “De komende jaren zijn we van plan ons winkelnetwerk in Europa uit te breiden tot 3050 winkels in 2030. Hierdoor komen we nog dichter bij de klant te staan, wat resulteert in een hogere klanttevredenheid. Met de uitbreiding van onze winkels kunnen we niet alleen sneller een verse maaltijd leveren, maar dit ook op een nog duurzamere manier doen. Om deze verdere groei te realiseren, hebben we goede mensen nodig. Met ons ‘Path to Excellence’ trainings- en ontwikkelingsprogramma helpen we teamleden door te groeien vanaf het moment dat ze bij ons komen werken als bezorger of pizzabakker tot franchisenemer met één of meerdere winkels.”
Domino’s For Good – goed doen voor mens, dier en milieu
Naast haar groeiambities wil Domino’s ook het meest duurzame Quick Service Restaurant worden. Het afgelopen jaar heeft de pizzaketen het eerste baseline assessment van haar voetafdruk afgerond in haar streven naar een netto-nul uitstoot in 2050.
Group Chief ESG Officer Marika Stegmeijer vertelt dat de grootste voetafdruk van het bedrijf in ‘Scope 3′-emissies zit. Dit zijn emissies die geen eigendom zijn van- of gecontroleerd worden door het bedrijf, maar waar Domino’s indirect invloed op heeft. Marika licht toe: “Onze grootste impact op het milieu zien we terug in onze waardeketen, maar deze emissies vallen niet onder onze directe controle. Denk bijvoorbeeld aan de zuivel- en rundvleesleveringen. Als we daadwerkelijk willen bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graden Celsius, is dit waar we ons op moeten richten. We willen samenwerken met onze zakenpartners om zo gezamenlijk onze uitstoot (onze scope 3 is hun scope 1 = directe impact) in onze waardeketen te verminderen.”