Na twee jaren van flinke groei, is Expert er in 2018 weer in geslaagd een omzetstijging te realiseren. Expert groeide met een betere naamsbekendheid en een nog sterkere serviceperceptie. De organisatie is samen met zijn ondernemers begonnen aan de Expert Expeditie met nieuwe ambitieuze doelen.
Tijdens een zeer positieve Algemene Vergadering van Aandeelhouders, die vorige week in Nijkerk plaatsvond, werden de jaarcijfers en plannen gepresenteerd. Algemeen directeur Dik Pijl kon de aangesloten ondernemers positief verrassen met het toekennen van een van de hoogste retourprovisies ooit. De financiële prognoses voor 2018 zijn ruim gehaald en er is een gezond eigen vermogen. De organisatie en de ondernemers zijn vol vertrouwen en gaan in 2019 verder bouwen aan de sterke punten, service en klantgerichtheid van Expert.
Positieve ontwikkelingen
In 2018 liet de totale markt voor consumentenelektronica een daling van 0,6 procent zien. De totale winkelomzet van Expert steeg met bijna 1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Hiermee won Expert een bescheiden marktaandeel en deed de formule het beter dan de markt, zo blijkt uit GfK-cijfers. Het omzetaandeel van de online verkopen in de GfK-panelmarkt steeg verder. Bij Expert was er ook groei; deze was groter in omzet dan in aantal online orders. De Expert Groep werd vorig jaar Large Customer Support Account bij Google. Met deze samenwerking gaat Expert nog beter invulling geven aan zowel het online als het offline kanaal. Ondanks de online groei, blijft de winkel centraal staan. “We zijn en blijven een vakhandel, dat zit in ons DNA. Ieder besluit dat we nemen en alles wat we doen, heeft dat centrale uitgangspunt, dat gaat niet veranderen,” aldus algemeen directeur Dik Pijl.
Servicepropositie en naamsbekendheid verder verbeterd
Expert weet zich nog altijd sterk te onderscheiden van haar concurrenten met goede service, vertrouwd, vriendelijk en deskundig personeel. De goede reputatie van Expert op het gebied van service is nog verder versterkt: zowel landelijk als lokaal en ten opzichte van zowel fysieke ketens als van online spelers. De spontane naamsbekendheid van Expert is in 2018 sterk gestegen, zoals landelijk als in het verzorgingsgebied (bron: GfK). Tot slot heeft de consument Expert voor het tweede jaar op rij verkozen tot Beste Winkelketen in de categorie Elektronica.
Verwachtingen 2019
Expert is positief en optimistisch gestemd over de verwachtingen voor 2019. Online en offline blijven succesvol gecombineerd in een uniek omni-channel model, waarbij alle verkoop door de winkels van de ondernemers gaat. Expert zal zich steeds verder ontwikkelen om de top te bereiken. De focus ligt daarbij op uitbreiding van ketenintegratie, ontwikkelingen op het gebied van ICT en de webshop. Met de overstap naar de nieuwe servicepartner Zes Goes zal Expert zijn servicepropositie in de markt nog verder versterken en een nog betere service aan de klant kunnen bieden. Daarnaast investeert Expert in opleidingen en trainingen van het personeel, om het hoge servicelevel te waarborgen. De klant staat bij Expert nog steeds centraal.