Ook dit jaar vond de jaarlijkse ondernemersdag van FHC Formulebeheer plaats. FHC is het moederbedrijf van o.a. Family en Foodmaster. Normaal gesproken worden ervaringen uit de branche met elkaar gedeeld en zijn er sprekers die workshops geven op locatie, maar dit jaar bedacht FHC Formulebeheer een alternatief en een coronaproof oplossing. Namelijk een online uitzending, genaamd For a Better Day.
De uitzending stond in het teken van ondernemen en innoveren in deze periode waarin alles draait om maatregelen en anticiperen op het coronavirus. Rechtstreeks vanuit de VHC Jongens Groothandel vond de uitzending plaats met als presentator Ralph Markwat, directeur FHC Formulebeheer. Samen met twee sidekicks, Robert Jan Steenhagen en Michiel van Noort werden diverse onderwerpen belicht, denk aan de laatste foodtrends, ontwikkelingen op het gebied van corona en natuurlijk mochten ook de jaarlijkse Formule Awards niet ontbreken. Ralph zegt: “Juist nu geloven wij in samen ondernemen. Tijdens de eerste lock down hebben wij onze meerwaarde als formulehuis direct kunnen bewijzen. We maken ons klaar voor een volgende zware periode waarbij we altijd de ondernemersgeest voorop stellen en denken in mogelijkheden. We faciliteren ondernemers vanaf 2021 dan ook met een gloednieuwe app en intranetomgeving waarbij zij onder andere hun hele facturatie, inkoop, marketing en opleidingen en trainingen voor medewerkers allemaal overzichtelijk in beeld hebben. Een echte toegevoegde waarde voor de ondernemers”.
Robert Jan Steenhagen, directeur van cateraar Brood met Spelen en eigenaar van de eerste dark kitchen Foodmaster in Almelo nam de kijker mee in zijn ervaringen. Deze Foodmaster is ontstaan aan het begin van de corona uitbraak. Robert Jan: “Wij zien dit niet als een sprint maar als een marathon en blijven dan ook investeren in onze mensen, apparatuur en materialen.”
Ook vanuit diverse ondernemers kwamen reacties, hoe hebben zij de afgelopen maanden ervaren? Vital ondernemer André Croes: “We stonden met onze rug tegen de muur, de keuken moest direct dicht en de school werd gesloten.” Family ondernemer Sander Koenekoop: “Ik ben blij dat we altijd hebben geïnvesteerd zowel in de sfeer in het eethuis als in bezorging. Bezorging heeft ons in leven gehouden de afgelopen periode”.
Tijdens de uitzending was er een uitstapje naar de keuken van VHC Jongens, want ook productinnovatie staat niet stil in deze tijd. Chef van VHC Jongens, Rik van Diepen en marketing manager FHC Formulebeheer Chantal van der Meer duiken de keuken in om de te lanceren producten te presenteren. Bij Vital worden binnenkort maaltijdsalades geïntroduceerd op basis van de hero’s uit het broodjes assortiment. Te beginnen met de ‘hete kip’. Bij Family en Foodmaster wordt veel ingezet op de vega(n) trends. In de uitzending wordt er nog een nieuwe creatie gemaakt. De Friendly burger.
Michiel van Noort, consultant bij First Mate Consultancy wierp een blik op de toekomst binnen fastservice en schoolcatering. Michiel reageert vastberaden: “Er is licht in de tunnel alleen de enige vraag is hoe lang is deze tunnel? Sommige ontwikkelingen versnellen door deze situatie, neem bijvoorbeeld bezorging. Maar ook op scholen zijn er ontwikkelingen, nu moeten zij de keuze maken hoe belangrijk ze gezond eten en drinken echt vinden.” Daarna nam van Noort de kijker mee in het huidige consumentengedrag waarbij de authenticiteit van de ondernemer een belangrijke rol speelt. Van Noort: “De gunfactor, eigenheid en lokale betrokkenheid van de ondernemer is belangrijker dan ooit voor de consument”.