Flexspace: Werken waar bedrijven dat nodig hebben

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

IWG – Regus focust zich op flexibele werkplekoplossingen. “Beleggers letten goed op de snelle groei van de markt voor flexibele ruimte”, meldde JLL in november 2018. Experts voorspellen dat 30% van alle kantoorruimte in 2030 van de flexibele variant zal zijn.

Om het huidige flexspace-landschap te begrijpen, is het goed om terug te gaan naar het begin. Sinds 2008 heeft de wereld een toename gezien van het aantal ‘portfoliowerkers’ (iemand die voor verschillende bedrijven tegelijk werkt). Ook de gig economy, die is gebaseerd op flexibele, tijdelijke of freelance banen is gegroeid. Het was deze nieuwe werkrealiteit die aanvankelijk leidde tot de behoefte aan flexibele kantoorruimte, of ‘flexspace’. Een van de belangrijkste aspecten van flexspace was dat het naar behoefte groter of kleiner kon worden gemaakt en dat dagelijks onderhoud onderdeel van de overeenkomst uitmaakte.

Er werd alom gemeld dat werkgevers in flexplekken investeerden om toptalent aan te trekken en te behouden. Met name millennials – de grootste bevolkingsgroep in de wereldwijde beroepsbevolking. Zij eisen een beter balans tussen werk en privéleven. En aangezien een beter balans tussen werk en privéleven vaak inhoudt dat er minder ver gereisd moet worden om dichter bij de dierbaren te zijn, was de behoefte aan flexplekken groter in de buitenwijken en kleinere steden dan op de zogenaamde toplocaties (1st tier steden).

“Wanneer er dan naar vandaag gekeken wordt is het onwaarschijnlijk dat de stijgende vraag naar flexplekken tot stilstand zal komen. Het zou zelfs een cruciale rol kunnen spelen in de toekomstige wereld van werk. Dit komt niet alleen doordat het aansluit bij moderne manieren van werken, maar ook vanwege het aanpassingsvermogen in een tijd van economische onzekerheid. Bedrijven kunnen hun toekomstige kantoorbehoeften niet voorspellen. Hierdoor zijn ze uiteraard niet bereid zich vast te leggen met het soort huurcontracten dat traditionele verhuurders eisen. Contracten kunnen aan hun persoonlijke behoeften worden aangepast. Dit maakt flexspace veel aantrekkelijker. Van de eenmanszaak die een vergaderruimte voor een uur boekt tot het bedrijf dat een kantoor voor een paar maanden huurt, de verscheidenheid aan opties maakt flexspace tot een betere keuze in het huidige snel veranderende financiële klimaat”, aldus Rob Hogervorst.

IWG Regus verwacht enorme groei in vraag naar flexplekken

Volgens de recente Suburban Economic Survey zal lokale flexspace de komende tien jaar € 225 miljard bijdragen aan kleinere steden, voorsteden en gemeenten. Uit het onafhankelijke rapport, dat Development Economics in opdracht van Regus heeft opgesteld, blijkt dat de introductie van een lokale flexplek een gemiddelde bruto toegevoegde waarde van 14,5 miljoen euro per gebied per jaar met zich meebrengt. Dit komt door het doorsijpelingseffect dat ontstaat door een gloednieuw businesscenter.

Voor Regus-eigenaar IWG is de flexibele franchisemarkt essentieel voor zijn expansieplannen. De groep heeft momenteel meer dan 3.400 vestigingen. Hij wil dat aantal in de komende 10 jaar met meer dan het tienvoudige vermenigvuldigen. Het franchisemodel is gekozen als de beste manier om dat te bereiken. “Om het doel van nationale dekking – elke stad en voorstad – te bereiken, moet het gebeuren met partners. Voor ons zijn die partners franchisepartners, gebouweigenaren en investeerders”, aldus IWG CEO Mark Dixon. Als een groep met een wereldwijd bereik (en de middelen om dat te ondersteunen), worden potentiële franchisepartners bij elke stap begeleid.

“De voordelen van een partnerschap met een operator met meer dan 30 jaar ervaring omvatten niet alleen een unieke kans om een bewezen ondernemersmodel te starten in een onvolgroeide maar veelgevraagde branche; advies over de beste locatie om centra te openen; ondersteuning bij het vinden van de juiste gebouwen; hulp bij het opzetten van plattegronden om de inkomsten te maximaliseren; IT- en marketingdiensten; bedrijfsontwikkeling en ondersteuning bij de evaluatie van de bedrijfsprestaties om ervoor te zorgen dat de investering van de franchisepartner een optimaal rendement oplevert. Kortom, het franchisemodel van IWG biedt een toegankelijke, volledig ondersteunde en gemakkelijk te exploiteren zakelijke mogelijkheid”, aldus Rob Hogervorst.

Voor iedereen die wil investeren in een snel groeiende sector en wil profiteren van markt leidende kennis, gekoppeld aan wereldwijde schaalgrootte, zouden IWG en Regus de juiste partner kunnen zijn. Als beursgenoteerd bedrijf is IWG volledig transparant – en dat vertaalt zich ook in de manier waarop het dagelijks zaken doet. Het franchisemodel van de groep is er een dat langdurige zakenrelaties beloont, en de beste manier om dat te doen is door te beginnen met de juiste partner.

Ontvang gratis meer franchise informatie over IWG – Regus!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.