Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Franchisepartner Alex Abdennader van backWERK: ‘Mijn beste advies: trainen, trainen, trainen’

Alex Abdennader en zijn vrouw werkten in de horeca voordat ze enkele jaren geleden besloten voor zichzelf te beginnen. Ze gingen op zoek naar een strak en solide concept en vonden in 2019 wat ze zochten: backWERK. Op 11 oktober 2021 openden ze hun vestiging in Zoetermeer.

Er gingen heel wat beursbezoeken en gesprekken met formules vooraf aan de komst bij thuishaven backWERK, blikt Alex terug. “We waren specifiek op zoek naar een formule die paste bij onze situatie. Wij zijn ouders en we willen werken op de tijden die te combineren zijn met een schoolgaand kind. Dat is bij backWERK natuurlijk het geval.” Alex, zijn vrouw en hun vijftien medewerkers draaien vanaf dag 1 goed. Ze maakten één dipje mee in de vorm van een corona-lockdown van 14 december 2021 tot 25 januari 2022. Vanaf dat moment trok het aan en dat is niet meer gestopt. Na de zomer ging het zelfs boven verwachting goed. Nu de basis van Zoetermeer solide is, is Alex al bezig met groei binnen backWERK, Daarvoor moet het concept perfect onder de knie zijn. “In die fase zijn we nu. We kijken dus om ons heen naar steden als Den Haag.”

Energiecrisis

De coronacrisis maakt nu plaats voor de energiecrisis. De beginselen daarvan merkte Alex enkele maanden geleden al. “Mensen waren terughoudender. Nu de regering heeft besloten om een energiecompensatie uit te keren in november en december zie ik dat die terughoudendheid begint af te nemen. Mensen leken gerustgesteld. Ik hoop dat dat zo blijft, maar je weet natuurlijk nooit. Onze eigen energiekosten zijn vier keer zo groot als waar we mee zijn gestart. Gelukkig houdt backWERK hier rekening mee en gaan we binnenkort om tafel om oplossingen te zoeken voor die toegenomen kosten.”

Geen hoofdpijn

De voordelen van het zijn van een franchisepartner van backWERK zijn legio als je het Alex vraagt. “Je krijgt er geen hoofdpijn van”, lacht hij. “backWERK doet de inkoop voor haar franchisepartners centraal. Dat vertaalt zich uiteraard in lagere prijzen voor onze eindklanten. Ook onderhandelingen met leveranciers gaan makkelijker. Zonder formule achter je, is de inkoop duurder. Ook op marketinggebied ontzorgt backWERK ons. We ontvangen elke week de marketingmaterialen die we nodig hebben om onze klanten optimaal te kunnen bereiken. Ook de administratie doet backWERK. Het personeelsmanagement is wel in onze handen.”

Medewerkers

Zijn medewerkers zijn belangrijk voor Alex. Er werken mensen met verschillende nationaliteiten, zoals Syrisch en Oekraïens. “De horeca is geen makkelijke branche om medewerkers in te vinden. Er is veel concurrentie. Ik hecht er veel waarde aan om mensen die bij ons werken continu te begeleiden. Dat werkt: mijn mensen weten wat ze moeten doen en dat doen ze heel goed.”

Trainen

Aan ondernemers die willen starten als franchiser of zich hierop aan het oriënteren zijn, heeft Alex één ijzersterke tip: trainen, trainen, trainen. “Wij hebben voor de opening van onze vestging drie weken lang getraind bij een vestiging van een collega-franchisepartner. Rondom de opening hoefden wij ons nergens druk over te maken, want dat regelde backWERK. Maar wij hebben er wel voor gezorgd dat we voor de opening alles wisten van de operationele zaken. Als je niet goed voorbereid bent, is de opstart veel moeilijker. Trainen is investeren in jezelf. Wat natuurlijk ook enorm heeft geholpen is de begeleiding van backWERK tijdens de opening. Twee operationeel managers ondersteunden ons dusdanig goed, dat we binnen twee weken zelfstandig konden draaien. Ze laten je niet eerder ‘los’ dan wanneer je alles weet. Dat vind ik uniek.”

Meer weten over franchisen bij backWERK? Vraag dan nu (vrijblijvend) informatie aan.

 

Ontvang gratis meer informatie over backWERK

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

backWERK

×