Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Goed klantcontact cruciaal voor effectief voorraadbeheer

Supply Chain Coördinator Gisbert Smink heeft nauwe contacten met zijn leveranciers en klanten. Super belangrijk, zo geeft Gisbert aan, wil je goed beheer op de voorraad houden. “Het is noodzakelijk om te weten wanneer één van onze klanten een actie heeft met een bepaald artikel en daarom in een bepaalde periode veel meer daarvan bestelt dan normaal. Maar ook wanneer een klant bijvoorbeeld stopt met de verkoop van een artikel. We moeten bij dergelijke situaties tijdig geïnformeerd worden. Zo zorgen we er samen voor dat we een zo optimaal mogelijk voorraadbeheer voeren.”

Bij Lekkerland is dagelijks een team van zo’n elf medewerkers dedicated aan de slag om ervoor te zorgen dat het voorraadbeheer zo optimaal mogelijk wordt uitgevoerd. “We maken gebruik van de historie die we vanuit onze eigen systemen beschikbaar hebben. Op basis daarvan maken we een forecast, die vullen we aan met de informatie die we van de klanten ontvangen. Zo hebben we onze specialisten voor het assortiment bij de grote nationale klanten en het reguliere groothandelsassortiment. Goed relatiebeheer in de keten is cruciaal omdat we al deze informatie gebruiken om nieuwe orders te plaatsen bij de industrie.”

“We streven er naar zo optimaal mogelijk te bestellen op basis van de afzethistorie die we zien”, vervolgt Smink. “Onze systemen voorzien ons hiervoor van data. Natuurlijk is het altijd opletten voor toevoegingen vanuit de klant, wanneer ze veranderingen aanbrengen in hun reguliere bestelproces. Groot voordeel van ons logistieke proces is dat de kleinere klanten kunnen meeliften op het groothandelsvolume dat we bij Lekkerland voeren. Grotere klanten ervaren de toegevoegde waarde dat we ze ontzorgen. Hierbij is het echt een totaalpakket dat we hen leveren. Doordat we werken vanuit drie distributiecentra verspreid over het hele land, waarbij we op een slimme wijze omgaan met onze fast- en slowmovers, kunnen we een groot assortiment aanbieden aan al onze klanten. ”

Hoewel veel geborgd is in onze systemen en door middel van goed relatiebeheer, is niet alles 100% te voorspellen. Hier komt ook ervaring en de deskundigheid van de voorraadbeheerder om de hoek kijken. Smink: ”Als voorraadbeheerder moet je de trends kennen. Anticiperen, omdat bijvoorbeeld extreme weersveranderingen van invloed zijn op bestellingen. Maar ook bijzondere momenten of gebeurtenissen herkennen. Dit komt niet automatisch uit onze systemen rollen. Hier passen we dan onze bestellingen voor onze magazijnen op aan.”

Doelstelling van voorraadbeheer is om nee-verkopen te allen tijde te voorkomen. Teveel voorraad aanhouden is echter ook niet wenselijk en kan bijdragen aan onnodige derving. “Een goede inschatting houdt rekening met de voorraadwaarde en het ruimtebeslag in onze magazijnen. Wat kunnen we veilig in huis houden? Hierbij kijken we ook naar de houdbaarheid van de te bestellen artikelen en de houdbaarheid die wij naar onze klanten bij uitlevering garanderen. Hiertussen balanceren is de sport die we als team voorraadbeheer dagelijks beoefenen bij Lekkerland,” aldus
Smink.

Gisbert Smink
Supply Chain Coördinator

×