HEMA sluit na deze zomer de zes Britse vestigingen die de franchiseformule heeft. De keten wil zich voorlopig richten op “duurzame groei in de kernmarkten”. Deze beslissing hangt samen met de eerder naar buiten gebrachte nieuwe strategie.
Complexiteit Brexit
In 2014 opende HEMA zijn eerste vestiging in het Verenigd Koninkrijk. De ambitie was toen nog om daar uiteindelijk 75 winkels te hebben. “We hebben echter nooit een solide positie in de Engelse markt weten op te bouwen”, geeft Saskia Egas Reparaz aan.
Ook de Brexit heeft niet echt geholpen om een solide positie te verwerven. Het zou complexer geworden zijn om daar te zitten en is zeker meegenomen in de overweging om te vertrekken.
Groeikansen beter benutten
HEMA is actief in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje en buiten Europa ook nog in Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten. Het is nog niet zeker of de franchiseformule in al deze landen actief blijft. “Daar is nog geen besluit over genomen, maar we kijken kritisch naar onze operaties in die landen. Draagt het bij of werkt het ons tegen? Met als doel ons te kunnen concentreren op een beperkt aantal landen, waardoor groeikansen in de toekomst beter benut kunnen worden.”
Eind oktober zal het nieuwe management met een nieuwe strategie komen voor deze landen.