“Er is altijd behoefte aan onze dienstverlening. LMI heeft een wereldwijd ruim bewezen concept; in meer dan 80 landen en 28 talen. We zijn daarmee sterk onderscheidend omdat we echte groei faciliteren en ook tastbare zakelijke resultaten garanderen, waardoor klanten verzekerd zijn van een uitstekend rendement. Om die garantie te kunnen blijven geven, blijven we onze materialen verbeteren en zijn onze Nederlandstalige ontwikkelprogramma’s tijdens de pandemie bijvoorbeeld weer helemaal up-to-date gebracht”, aldus franchisegever Edwin Hoek van LMI Nederland.
“De behoefte is goed merkbaar”, stelt Hoek, “Organisaties bezinnen zich op de manier waarop ze samenwerken. Op bedrijfsniveau, maar ook op persoonlijk niveau. Hoe speel je in op veranderingen? Door onze ontwikkelprogramma’s te volgen, ontwikkelen mensen zich echt als leider, gaan ze op een andere manier denken en doen, en staan ze sterker in de continu veranderende wereld. Op dit moment lijkt de pandemie voorbij maar spelen de klimaatmaatregelen en hoge energieprijzen op. Dingen veranderen en ze veranderen steeds sneller.”
Begeleiden op de werkplek, waar die ook is
“Wij worden vaak in het hoekje van cursussen en trainingen gestopt”, is de ervaring van LMI-franchisegever Edwin Hoek. “Ten onrechte. Met een training of cursus ben je een dag of een paar dagen weg van je werkplek, en als je terugkomt wordt het geleerde meestal weinig of niet gebruikt. Wij begeleiden mensen op de werkplek, tijdens hun werk en gaan met ons proces een stuk dieper. Wij ontwikkelen mensen in organisaties zodat er meetbaar betere resultaten en rendement worden geboekt.”
Maar hoe doe je dat dan met deelnemers die gedeeltelijk of helemaal vanuit huis werken? Hoek: “Onze methoden en materialen zijn er helemaal op voorbereid om ook online uit te voeren. We begeleiden mensen ook via Zoom. Natuurlijk blijft het fijner om fysiek over de vloer te komen, want dan heb je een ander soort contact. Met online werken mis je contactmomenten die terloops plaats vinden. Dat is ook een uitdaging voor ondernemers bij het leiden van hun thuiswerkende mensen. Onze doelgerichte aanpak helpt hen om medewerkers zelfstandig te laten werken, duidelijke voortgang te boeken en gemotiveerd en betrokken te blijven.”
Leiding op afstand
Een van de LMI-franchisenemers is Evert Lassche. Zijn LMI-vestiging in Noord-Holland is in zeven jaar flink gegroeid. Er zijn drie managing partners en het aantal opdrachten blijft groeien. Daarnaast publiceerde Lassche het e-book ‘Leidinggeven op afstand’. “Veel leidinggevenden zijn gewend om alleen maar op de werkvloer leiding te geven. Hoe doen ze dat als de medewerkers vanuit huis werken? Mensen zijn soms onzeker over hun werk en minder creatief. Ze worden eerder afgeleid door onderbrekingen van buitenaf. Kleine conflicten worden sneller groot gemaakt. Dat heeft in de basis te maken met: hoe ga je met elkaar om, en hoe geef je elkaar vertrouwen.”