Het verhaal van Kwalitaria franchisenemer Gianmarco Tutone

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Gianmarco Tutone (24) opende op 23 mei 2018 de 165 vierkante meter van zijn Kwalitaria Prinsenland in Rotterdam. De jonge ondernemer heeft 15 mensen in dienst en gunt zichzelf inmiddels een dagje per week vrij.

Dat Gianmarco ‘iets in de horeca’ wilde doen, was hem al langer duidelijk. Een aantal jaar geleden was hij nog werkzaam in de installatietechniek en de detailhandel, waar hij het omgaan met klanten het mooiste aspect aan zijn werk vond. Iets waarvan hij zeker wist dat hem dat in de horeca niet alleen van pas zou komen, maar zelfs nog meer zou bevallen. “Ik wist zeker dat ik een eigen zaak wilde beginnen, maar welke dat moest zijn, wist ik niet meteen. Ik was geïnteresseerd in Doppio en mijn vader werkt bij Albert Heijn, dus ook daar heb ik nog even om het hoekje gekeken. Uit een online test bleek de formule Kwalitaria goed bij mij en mijn ambities te passen. Met Antonio Stroes, eigenaar van formulehuis FFC, het moederbedrijf van Kwalitaria, had ik een goede klik, waardoor het balletje uiteindelijk aan het rollen kwam.”

Geboren om de hoek

De locatie aan het Mia van IJperenplein kwam niet uit de lucht vallen. “Ik ben er om de hoek geboren”, lacht Gianmarco. “Er wonen mensen die gemiddeld en bovengemiddeld verdienen, wat goed aansluit bij Kwalitaria. De mensen in de buurt vragen kwaliteit en kunnen het waarderen dat ze bijvoorbeeld aan tafel bediend worden. Ze zijn ook bereid hier iets meer voor te betalen. Ik krijg vaak terug dat mensen het vele malen fijner vinden om bij Kwalitaria te zitten, dan bijvoorbeeld bij de McDonalds. Het is hier namelijk rustiger, gezelliger en beter aangekleed. Zo hebben wij bijvoorbeeld een heuse boom in het midden van de zaak.”

Stage om de kneepjes te leren

Omdat Gianmarco voor zijn start bij Kwalitaria geen horeca-ervaring had, maar wel wist hoe hij een team moest managen, liep hij stage bij Kwalitaria-ondernemer Frans Lunenburg in Zwijndrecht. Hier richtte hij zich met name op de kneepjes van het vak: eten klaarmaken en serveren. Inmiddels heeft hij een team om zich heen verzameld. “Stuk voor stuk enthousiastelingen die echt goed met klanten om kunnen gaan.”

Na de stageperiode draaide Gianmarco 2 dagen op proef met zijn team. Hij nodigde vrienden, familie en buurtbewoners uit om te komen eten. “Na die twee dagen raak je aardig op elkaar ingespeeld en weet je wat je te wachten staat. Toen we de derde dag opengingen, wisten we van elkaar hoe we werkten. En dat hadden we ook nodig, want het was ontiegelijk druk de eerste dagen!”

Ruimte om te ondernemen

Kwalitaria is hard franchise: dit wil zeggen dat franchisenemers die zich aansluiten bij de formule de look & feel van Kwalitaria over dienen te nemen. Zaken als marketing en inkoop worden grotendeels centraal geregeld. Gianmarco ervaart dit echter niet als een belemmering. “Ik kan genoeg ondernemen binnen Kwalitaria. Als ik eigen acties wil opzetten, ben ik daar vrij in. Deze winter heb ik bijvoorbeeld warme chocolademelk toegevoegd aan mijn aanbod en ik ben pas begonnen met het aanbieden van een bucket, zoals mensen dat misschien van KFC ook wel kennen. Kwalitaria ondersteunt me daarin. Ook de franchisenemers onderling hebben goed contact. Zo sparren we regelmatig over nieuwe ideeën en hoe we elkaar scherp kunnen houden. Kwalitaria Hoogvliet is voor mij relatief dichtbij. Daar loop ik dus soms even binnen voor een gesprekje. Ook op onze besloten Facebook-groep doen we elkaar ideeën aan de hand.”

Ondersteuning Kwalitaria

De ondersteuning die Kwalitaria Gianmarco biedt, stopte vanzelfsprekend niet na de opening van zijn vestiging. Tijdens de opstartfase kreeg Gianmarco hulp van een coach. “Die assisteerde heel praktisch met bakken, maar gaf ook aan waar ik op moest letten. Verder heb ik per jaar enkele evaluatiegesprekken met Kwalitaria waarin we praten over wat goed gaat en wat beter kan. Ook heb ik pas een meeting gehad met mijn regiomanager over de doelen die ik dit jaar wil stellen en wat ik ga doen om mijn omzet op een hoog niveau te houden. Deze hulp is onmisbaar als je vooruitgang wilt boeken. Natuurlijk hangt hoe ver je komt ook af van je doorzettingsvermogen en je drive: je moet er 1000% voor willen gaan. Zeker in het begin neem je niet even een dagje vrij. Dat gun ik mezelf inmiddels wel. Maar de telefoon staat altijd aan. ”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class