The Tosti Club opende in 2015 zijn eerste vestiging in Breda. Naast het uitbreiden in verschillende steden is The Tosti Club ook druk bezig met innoveren op het gebied van duurzaamheid. Zij vinden dat het weggooien van producten, zoals brood of groentes, niet meer van deze tijd is. Samen met Lekkerland en Coca-Cola gaan zij aan de slag om daad bij het woord te voegen.
Duurzaam samenwerken
Duurzaamheid is een belangrijk concept binnen The Tosti Club. Zo wordt het brood geheel zelf geproduceerd, maar ook de overige ingrediënten en producten worden zes dagen in de week geleverd, zodat alles dagvers in de vestiging arriveert. Lekkerland is hiervoor de leverancier en partner, omdat een “traditionele“ groothandel suboptimaal aansluit op de wensen van The Tosti Club. Lekkerland vervult een spilfunctie in de keten en stelt alles in het werk om de ondernemer in zijn ambities succesvoller te laten zijn. The Tosti Club is al lang bezig met een ‘zero-waste’ policy en de geleverde producten zijn dan ook “just in time, just enough”. Dit zorgt ervoor dat er minder voedsel verspild wordt en deze groene filosofie is ook waar de doelgroep voor staat.
Drie maanden geleden is The Tosti Club van start gegaan met een nieuw initiatief. In de vestigingen wordt frisdrank in PET-flessen verkocht. Dit is het meest recyclebare materiaal op de markt en daarom viel het The Tosti Club op dat hier nog niet genoeg mee gedaan werd. Lekkerland werd de ‘enabeler’ in het plan en bood aan om de ingeleverde en gescheiden PET-flessen retour te nemen, aangezien zij zo regelmatig leveren bij de vestigingen. Deze flessen worden dus door Lekkerland meegenomen in speciale zakken en worden vervolgens door Stichting Retourverpakking Nederland gerecycled.
Deze driehoeksamenwerking is van toepassing in alle vestigingen en wordt succesvol nageleefd door zowel de gasten als het personeel. Bart van Ham (COO The Tosti Club) merkt op dat de jonge teams van The Tosti Club zelf een intrinsieke motivatie hebben om hun steentje bij te dragen. “Het is een succes”, zegt van Ham. “We dragen samen bij aan een schonere toekomst en ook voor de franchisenemers is het beter: een deel van hun afvalstroom wordt weggenomen”.
Ontstaan van The Tosti Club
Toen Coen Heijkoop 14 jaar was, had hij een idee. Hij had een passie voor techniek en authentieke molens en zijn vader was bezig in de horeca. Toen bedacht Coen dat hij graan kon malen in een molen, zodat zijn vader dan dit zelfgemaakte brood zou verkopen in de vorm van tosti’s. Zogezegd, zo gedaan. Later, in 2017 sloot Bart van Ham zich aan bij het concept van The Tosti Club en werd het bedrijf klaar gestoomd tot een franchiseformule.
De franchiseformule
Wat de formule zo bijzonder maakt is dat zij werken met eigengemaakte brood, naar eigen receptuur. Een goede tosti begint natuurlijk bij goed brood. Bij The Tosti Club wordt het brood vers gesneden in 18mm dikke plakken . Ook hebben zij meerdere ingrediënten naar eigen receptuur: gekruid gehakt, kip, kaas en een eigen The Tosti Club saus.
Wat betreft franchise is nu 80% van The Tosti Club vestigingen een franchisevestiging en de overige 20% is in eigen beheer. Wel vertelt van Ham: “In de loop van dit jaar willen we ook die andere 20% overdragen aan goede ondernemers.” Hij gelooft in het belang van een goede ondernemer, omdat deze de passie en hospitality goed over kan brengen op de klanten. Om bij The Tosti Club te ondernemen moet je vooral erg gastvrij zijn en je moet het ook écht leuk vinden om traditionele en echte tosti’s te maken om de klanten mee te verwennen. Daarom groeit The Tosti Club in haar eigen tempo. “We groeien rustig en met kwaliteit, alles moet kloppen”.
De toekomst
The Tosti Club gaat zeker door met de recycling-inzamelingsactie en wil dit ook permanent gaan maken. Daarnaast willen ze kijken wat de mogelijkheden zijn met partners om andere artikelen en materialen ook te gaan recyclen, zoals karton of kunststofverpakkingen. “Normaal is het als franchisegever natuurlijk niet leuk wanneer anderen je kopiëren, maar nu nodigen we iedereen uit om ons voorbeeld te volgen!” Sluit van Ham af.
De ondernemer succesvoller laten zijn
Groothandelaren vervullen een spilfunctie in de keten. Lekkerland streeft ernaar de ‘most convenient partner’ te zijn. De rol van Lekkerland verandert van dozen schuiven naar toegevoegde waarde bieden in een wereld die om de consument draait. Die samenwerking kan heel ver gaan, maar ze kunnen ook aan de randen blijven. De ondernemer blijft in control. Het is per slot van rekening zíjn winkel.
Foodformules kunnen bij Lekkerland hun specifieke assortiment samenstellen: bij hun vertrouwde leveranciers, volgens eigen receptuur en private label-artikelen. Als aanvulling op het klant specifieke assortiment is er de optie tot het gemakkelijk sourcen van food- en non-foodartikelen uit het assortiment van Lekkerland.
Om de versheid van producten uit het assortiment te garanderen, biedt Lekkerland meerdere bezorgmomenten. Zij bieden daarom de leveringsvorm die aansluit bij de behoefte en locatie van de ondernemer. Lekkerland neemt het volledige logistieke proces uit handen, efficiënt en duurzaam. De ondernemer kan zich volledig focussen op de exploitatie van de franchise foodformule.