Is dit de winkel van de toekomst? Alibaba’s merkenplatform Tmall en sportketen Intersport hebben samen een megawinkel geopend in Peking. Deze winkel van twee verdiepingen telt 1.300 m² en is voorzien van allerlei technologische innovaties, zoals een slimme schoenenspiegel. Dit meldt Retail Detail.
Deze futuristische winkel draagt de naam ’Tmall x Intersport’ en moet Alibaba’s geloof n ‘New Retail’ belichamen. Consumenten worden in deze winkel zowel geëntertaind als geïnformeerd ni een wereld waarin online en offline samenkomt. Daarmee is het een echt multichannelplatform. Zo kunnen mensen plezier hebben terwijl ze de producten kopen die exact aan hun unieke vraag beantwoorden”, bevestigt Intersport-CEO Victor Duran.
Slimme schappen en spiegels
De aandachttrekkers in de nieuwe winkel zijn het slimme schap en de slimme schoenenspiegel. Jessica Liu, topvrouw van de mode- en luxe-afdeling van Tmall, vertelt: “Het verheugt ons om een uitgebreid scala aan Tmall-technologieën en toepassingen onder één dak te zien in de Intersport-winkel.”
Sensoren in het slimme schap kunnen automatisch detecteren wanneer iets vastgenomen wordt, waarna extra informatie getoond wordt op een scherm. Dit kan informatie zijn over extra varianten en kleuropties. De nieuwe winkel komt op een goed moment. De overheid in China heeft de inwoners opgedragen meer te bewegen en fitter te worden om goed voor de dag te komen bij de aankomende Olympische Zomerspelen in China en de Asia Games. Dit zorgt voor een stijgende interesse in een actieve levensstijl. Daarbij is het cruciaal dat consumenten goed geïnformeerd worden over juiste sportkleding en –uitrusting.
Een andere future in de Tmall x Intersport winkel is de Al Shopping Assistant. Ook deze werkt met slimme sensoren en een interactieve spiegel die complementaire artikelen aanraadt aan de producten die mensen op dat moment in de paskamer aan het passen zijn. Dan is er ook nog de digitale kiosk Cloud Shelf wat zorgt voor een veel groter productaanbod dan wat in de winkel hangt, doordat klanten via touchscreens een online catalogus kunnen doorzoeken.
Shoppen voor een dichte deur
Een dichte deur is ook geen probleem meer bij Tmall x Intersport. Middels gezichtsherkenning en een bewegingssensor kan er gewoon vanaf de straat geshopt worden via een metershoog interactief scherm. Dankzij deze technologieën raden zelf de leeftijd en het geslacht van de voorbijganger, waarna er een passend productaanbod gedaan wordt.
Dat Tmall en Intersport samenwerken is niet geheel toevallig. Intersport heeft al een eigen webshop bij Tmall. Daarnaast is Tmall de beste partner om Chinese consumenten te bereiken, aldus Intersport-topman Duran. De slimme technologieën van het Chinese platform maken het mogelijk om alle winkels van de sportketen in China met elkaar te verbinden. In China heeft Intersport op dit moment 24 winkels, maar de planning is om richting de duizend winkels te gaan.
Via Tmall naar de Chinese markt
Naast de Intersport werkt Tmall ook samen met nog ruim 400 andere kledingmerken, waaronder Zara en Burberry. Het bedrijf is gespecialiseerd in het helpen van Westerse merken om de Chinese markt te betreden. Inmiddels hebben ze 50.000 fysieke winkels helpen digitaliseren. De komende twaalf maanden is het doel zelfs om duizend merken en 200.000 winkels te digitaliseren.