Interview met Frank Huijbers, franchisenemer Primera Tilburg

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Sinds 4 november 2015 is Frank Huijbers (56) franchisenemer bij Primera. Hij runt zijn vestiging in Tilburg op het winkelcentrum AaBe Fabriek en niet zonder succes: in 6 jaar tijd bouwde hij zijn vestiging uit tot een absolute topwinkel binnen de Primera formule. In een interview met De Nationale Franchise Gids legt de ondernemer uit hoe hij het franchisen ervaart. “Ik wist dat er een prima organisatie achter zat met een duidelijke structuur en visie.”

Frank kende Primera al jaren en volgde met interesse de franchiseformule op de voet. Met zijn achtergrond en ervaring bij andere winkelformules als Music Store en Van Leest, kon hij goed beoordelen of franchisenemer worden bij Primera wel bij hem zou passen of niet. “Ik was me aan het oriënteren op een carrièreswitch en was in gesprek met een recruiter van een telecomketen. Ik had hiervoor een businessplan geschreven en sprak mijn voorkeur uit voor een locatie. Dat werd de AaBe Fabriek in Tilburg.”

Winkelcentrum AaBe Fabriek

Destijds moest op deze locatie het winkelcentrum nog gebouwd worden, Frank zag daar echter al veel potentie in. “Toen ik na dat gesprek naar huis reed twijfelde ik of telecom wel mijn ‘kopje thee’ zou zijn. Eenmaal thuisgekomen checkte ik mijn e-mail en zag dat ik een mail had ontvangen van toenmalig Primera directeur Martien van Zutphen. In die mail nodigde hij mij uit om eens na te denken over een winkelunit op een locatie waar hij zojuist een optie op had genomen: de AaBe Fabriek in Tilburg!” Er volgde al snel een gesprek waarbij het VPO (vestigingsplaatsonderzoek) werd besproken. “Primera laat niets aan het toeval over en doet gedegen vooronderzoek naar de haalbaarheid van de locatie. Hier kwam een positief advies uit. Mijn voorgevoel en de bevestiging vanuit het VPO heeft ertoe geleid dat ik daarna snel de knoop heb doorgehakt.”

De keuze voor Primera

“Primera biedt je, qua assortiment, voldoende ‘bewegingsruimte’ om met eigen initiatieven te werken en zijn de vastgelegde schappenplannen duidelijk en professioneel. Ook sprak de vorm van een coöperatie mij erg aan. Geen omzetafdracht maar een jaarlijkse fee.”

De reden dat Frank geen eigen onderneming heeft gestart komt door de, zeker in de afgelopen jaren, constant veranderende regelgeving in het tabakgemaks kanaal. “Daar zou voor mij te veel tijd in gaan zitten. Dit zou zeker ten kosten gaan van de aandacht voor mijn klanten in de winkel. Daarnaast profiteer ik mee van alle landelijke marketingactiviteiten van de organisatie. Denk aan radio & tv-commercials, folders, social media content en in-store Point Of Sale pakketten.”

“Ik heb destijds ook een informatiepakket van Bruna aangevraagd. Ik heb echter nooit overwogen om me bij Bruna aan te sluiten. Ik vond het wel belangrijk om te kunnen vergelijken.” Verder had Frank geen ervaring in de tabakgemaks branche. “Het werk spreekt me aan omdat het nooit saai is. We hebben een ‘high traffic’ locatie met dagelijks weer nieuwe uitdagingen.”

Ondersteuning van de franchiseformule

In 2019 had Frank de mogelijkheid om de winkel uit te breiden, omdat het pand van de buren te koop werd gezet. “Onze winkel is met de overname van het pand twee keer zo groot geworden. Het grootste obstakel was natuurlijk de lockdown. Inmiddels kunnen we stellen dat we, in combinatie met het steunpakket van de regering, hier goed zijn uitgekomen.” Op dit moment heeft Frank zes personeelsleden.

Frank is zeer tevreden over de ondersteuning die hij krijgt van Primera. “Alle afdelingen op het hoofdkantoor en in de buitendienst zijn dagelijks in de weer voor de ondernemers. Het is niet voor niets een coöperatie. Het geeft je als ondernemer zoveel rust dat je weet dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat je altijd een beroep kunt doen op de know how van onze collega’s in Waardenburg (hoofdkantoor).”

Positieve ervaringen binnen het franchisen

“Ik ben echt fan van Primera geworden en zie het als mijn taak om, mede met mijn collega’s, de formule nog sterker te maken. Ik ben vorig jaar gevraagd om toe te treden tot de ondernemerscommissie van Primera zodat ik dat ook daadwerkelijk in praktijk kan brengen.”

Doelen voor komend jaar

“Zoals eerder aangehaald heb ik als Primera ondernemer genoeg bewegingsvrijheid om zelf initiatieven te ontplooien. Zo hebben we tijdens de lockdown nagedacht over een eigen label cadeauartikelen. Sinds 1 september zijn we dit in onze eigen winkel aan het testen en de verkopen zijn veelbelovend. We verwachten dit label in de loop van 2022 te kunnen uitrollen naar andere Primera winkels. Verder waag ik me, na een tumultueus jaar als 2021, niet meer teveel aan voorspellingen.”

Tips voor startende franchisenemers

“Ben je nog niet 100% overtuigd van je locatie? Trek dan eens een paar uurtjes uit om op een afstandje de ‘buzz’ in het winkelcentrum in de gaten te houden. Is er genoeg leven in de brouwerij? Herhaal dit op een aantal andere momenten in de week zodat je voor jezelf een goed beeld kunt vormen.

Als je er eenmaal voor bent gegaan, probeer jezelf gewoon te maken om je aan het einde van de werkdag af te vragen wat je hebt gedaan om je winkel te verbeteren. Doe dit niet af en toe, maar structureel elke dag. Hierdoor ga je nog bewuster werken aan het succes van je onderneming en zul je jezelf en je winkel ook daadwerkelijk elke dag verbeteren.”

Pech bij de start

“Wij zijn op 4 november 2015 geopend, maar in de nacht van 3 op 4 november werden wij om 3:00 uur ’s nachts door de alarmcentrale uit bed gebeld. De eerste ‘klanten’ hadden al onze winkel bezocht. Eenmaal bij de winkel aangekomen hoorde we van de politie dat ze niet op ons hadden gewacht om de bloemen in ontvangst te nemen.” Op de camerabeelden konden ze zien dat ze precies 10 seconden in de winkel zijn geweest. “Ze werden afgeschrikt door de mistmachine die direct bij binnenkomst werd geactiveerd. Dat was een valse start voor onze winkel. Het openingsfeestje viel in het water omdat ze weliswaar niets hadden meegenomen maar in die 10 seconden wel een enorme ravage hadden achtergelaten. Op dat moment vervelend, maar gelukkig is het achteraf allemaal goed gekomen. Ook dat hoort bij het ondernemen. Kop omhoog en doorgaan en ervoor zorgen dat je winkel elke dag beter wordt.”

Ontvang gratis meer franchise informatie over Primera!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.