Supermarktketen Jumbo neemt de komende drie jaar zeventien panden op stadslocatie over van HEMA en bouwt ze om tot supermarkten. Daarnaast gaan zes stationszaken van HEMA etenswaren van Jumbo aanbieden. Omgekeerd komen er HEMA-artikelen in filialen van Jumbo te liggen.
Beide bedrijven kondigden in november de samenwerking al aan. Toen waren alle details evenwel nog niet uitgewerkt. HEMA heeft een netto schuldenlast van € 800 miljoen. Door deze transactie zou de Oer-Hollandse franchiseformule financieel weer wat lucht krijgen. Volgens een bron van het FD kan de transactie zo’n € 100 miljoen opleveren. De opbrengst kan dan gebruikt worden om de rentelasten omlaag te brengen.
Omdat in de Jumbo vestigingen producten komen te liggen van de Amsterdamse formule, kan de kas flink gespekt worden. Het gaat onder meer om kookgerei, tafelaankleding, theedoeken, glazen, feest- en seizoenartikelen en kaarsen. Deze spulletjes zullen ook via Jumbo.com beschikbaar komen.
Jumbo wil graag groeien in de grote steden. En in de stadscentra daarvan is het normaal lastig om locaties te vinden, vandaar dat dit een interessante deal is voor de super.
Een duidelijke klik
“Onze oer-Hollandse merken passen goed bij elkaar en er is een duidelijke klik tussen HEMA en Jumbo”, zegt HEMA-topman Tjeerd Jegen. “De mogelijkheden van onze samenwerking zijn eindeloos, van combinatiewinkels tot het verkopen van HEMA-artikelen via de winkels van Jumbo.”
“HEMA wordt erg zichtbaar in de Jumbo-vestigingen’’, zegt Jegen. “ln grote winkels zal dat tot tien meter aan schappen zijn. Ze zijn groter dan de HEMA-schappen in de winkels van het Franse Franprix.’’ Bij de stellingen komt het rode Hema-logo, maar anders dan in het buitenland zal daar geen Amsterdam aan worden toegevoegd.
Over financiële details doen partijen verder geen uitspraken. HEMA verwacht dat er geen banen verloren gaan en wil in de steden waar het winkels kwijtraakt ook snel weer nieuwe vestigingen openen.
Sponsor Jumbo-Visma
HEMA en Jumbo hebben ook afgesproken dat Hema vier jaar cosponsor wordt van de schaats- en wielerploeg Team Jumbo Visma. HEMA wil hiermee onder meer zijn merknaam internationaal verder uitdragen.
HEMA’s strategie
De samenwerking met Jumbo past in de strategie die HEMA eerder aankondigde. HEMA wil graag meer een merk worden. Onderdeel daarvan is meer online en in andere winkels verkopen en meer internationale winkels openen.