Auteur: Joep Donders (CEO Marvia)
LinkedIn was twee weken geleden getuige van een felle sneer aan het adres van Albert Heijn door HEMA-topman Tjeerd Jegen. Tjeerd ergerde zich groen en geel toen grootgrutter Albert Heijn de ‘niet-essentiële’ handdoeken in de uitverkoop gooide. Producten die doorgaans veel verkocht worden bij de HEMA, maar die noodgedwongen de deuren moest sluiten om mensen juist te weerhouden van het shoppen naar deze niet-essentiële goederen.
De vraag of dit nou wel of niet een goede actie was, laat ik over aan de experts op de LinkedIn fora. Wat mij verwondert is de uitleg van Albert Heijn. Het geheel pakte namelijk nogal ongelukkig uit, niet omdat Albert Heijn nog snel wat handdoeken in de uitverkoop wilden doen, maar als gevolg van de operationele onmogelijkheid om de campagne uit de markt te halen.
Albert Heijn liet namelijk weten dat folders al een maand van tevoren geproduceerd worden om op tijd op de mat te vallen. Acties staan dus een maand in ‘freeze-stand’ waardoor aanpassingen onmogelijk zijn. Verder gaf Albert Heijn aan het te betreuren dat de handdoeken nog wel op de site te zien waren: “die hadden er al af moeten zijn”.
Als het aanpassen van je acties af moet hangen van ‘dat mannetje’ die alle kanalen gaat napluizen om een actie offline te halen, en een folderactie een maand voor de matdatum in de vriezer gaat, kunnen er twee dingen aan de hand zijn: of je hebt een hele slechte smoes te pakken, of je hebt operationeel werk aan de winkel.
Als we iets hebben geleerd van 2020, is het wel dat we in 2021 geen idee hebben wat ons te wachten staat. Zijn we ons in juni aan het voorbereiden op een vakantie aan het Gardameer, of zitten we nog vuistdiep in het thuisonderwijs vanwege ‘een Georgische mutatie’?
Eén zekerheid die ik heb, is dat onze klanten een onvoorspelbaar jaar tegemoet gaan en dat wij er voor gaan zorgen dat operationele lead times en andere marketing hobbels, geen issue gaan zijn in het runnen van de business. Wij gaan zorgen dat ze de zeilen direct bij kunnen zetten, uit welke hoek de wind ook gaat waaien. En wat mij betreft mag Albert Heijn dus geen reclame maken voor handdoeken als dit het gevolg is van een gedateerde manier van werken!