2021 en 2022 zijn, in de woorden van Chief Operating Officer Steffen van Dijk, bizar goede jaren geweest voor New York Pizza. Hij signaleert een blijvende gedragsverandering door de coronapandemie: klanten gaan voor het gemak van thuisbezorgen. “De deliverymarkt is booming.”
Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het volgens Steffen van Dijk wel dat mensen nog steeds op zoek zijn betaalbare thuisbezorging als alternatief voor uit eten gaan. Pizza springt daar wat value for money betreft ruim bovenuit. “We hebben vanaf 2019 eigenlijk in een tijdmachine gezeten. De 5-jaarlijkse voorspelling van een groeiende deliverymarkt is in 2 jaar versneld uitgekomen. We zagen in 2022 echter wel even een dipje in de groei. De pandemie was voorbij en iedereen ging weer genieten. Mensen gaven geld uit aan verre vakanties en uit eten gaan. Dat stopte na de zomervakantie. Consumenten zijn inmiddels terughoudender door de prijsstijgingen die mede door de oorlog in Oekraïne veroorzaakt zijn. Ze letten op hun uitgaven en kiezen eerder voor discounters én delivery. Deze markt gaat in 2023 nog veel verder groeien.”
Nationale en internationale groeiambities
Dit zorgt ervoor dat New York Pizza de groeiambities voor 2023 gaat halen. “Aan het eind van 2022 hebben we 274 winkels in Nederland”, zegt Steffen. “Dat aantal willen we in 2023 verder laten stijgen naar 300. Dat is een goede basis voor verdere groei naar 350 vestigingen in de komende 5 tot 10 jaar. In België hebben we inmiddels 6 vestigingen en willen we de komende jaren nog flink uitbreiden: er is ruimte voor 150 vestigingen en een plek in de top-3. Duitsland is voor ons een enorme groeimarkt. De deliverymarkt in dit land is zich nog flink aan het ontwikkelen en loopt zo’n 5 tot 10 jaar achter op die van Nederland. De markt is behoorlijk gedifferentieerd en bestaat uit veel lokale, kleine partijen en 2 grote, landelijke spelers. Wij willen op korte termijn doorstoten naar de nummer 2-positie. We hebben vorig jaar drie Duitse merken overgenomen die we omturnen naar New York Pizza. Ook hebben we een nieuw hoofdkantoor in Duitsland. We hebben dus een goed fundament in Duitsland voor een beoogde groei richting 1.000 vestigingen in de komende jaren.”