De twee broers Ed en William de Block hebben na een twaalf dagen durende verbouwing van hun Albert Heijn vestiging in Krimpen aan den IJssel de winkel heropend. De winkel is ingericht volgens het ‘Hoofddorpmodel’. “Het voordeel van franchiser zijn, is dat je alles nog kunt aanpassen naar wens”, aldus Ed de Block.
De verbouwing is waarschijnlijk de laatste investering die de broers willen doen. “In 2014 hebben we de winkel voor het laatst verbouwd. Sindsdien hebben we alleen stukken grond erbij gekocht. Het was altijd al een mooie winkel, maar nu is in één keer alles vernieuwd”, aldus William de Block tegen de Levensmiddelenkrant. Hiervoor hebben de broers vier supermarkten gehad, drie van deze winkels hebben zij aan Albert Heijn verkocht.
Het familiebedrijf bestaat over 4 jaar al een eeuw, dat willen de broers natuurlijk goed vieren. “We zien wel wanneer we stoppen. Gezondheid, maar ook de passie voor het vak is een aspect dat een rol speelt. Als we stoppen met het ondernemerschap, dan doen we dat samen”, aldus Ed.
Hoofddorpmodel
Wanneer je de winkel inkomt is het Hoofddorpmodel ‘echt vers’ meteen te zien. De versafdeling heeft dry misting om de groente op kwaliteit te houden, kruiden die zelf te knippen zijn, minder grote deli-eilanden met digitale schermen die informatie over seizoensproducten bevatten. De broodafdeling is niet volgens de Hoofddorpmethode gedaan. “Wij hebben ervoor gekozen om de bakkerij achter in de winkel te plaatsen in plaats van bij de andere versproducten. De presentatie van een productgroep doet veel met klanten en deze hoek is geschikt voor een grote broodafdeling. Dan hebben we niet alleen voorin de versbeleving, maar ook achter in de winkel. Daarnaast hebben we vriesvers extra veel ruimte gegeven, waardoor het een diepvrieswinkel lijkt. Deze categorie was altijd een ondergeschoven kindje, maar in werkelijkheid is het een enorme groeimarkt. Alle assortimentsgroepen komen beter tot hun recht, doordat ze in segmenten bij elkaar zijn geplaatst”, aldus William.
Zicht op retail
Volgens de broers is de retailwereld de afgelopen jaren veranderd. “Speciaalzaken gaan steeds meer verdwijnen en daar moeten wij als supermarktondernemers juist op inspelen. De supermarkt zal altijd blijven vanwege de emotie en versbeleving. Ik snap dat consumenten hun toiletrollen en kratten bier online bestellen, maar voor verse groenten, een goed stuk vlees of borrelhapjes komen klanten toch echt naar de supermarkt”, aldus Ed.