De meest belovende startende formule zal ruime begeleiding krijgen van professionals
Het Nationale Franchise Congres introduceert dit jaar een nieuwe award; de Franchise Starters Award. Een award die binnen franchise de meest belovende startende franchiseformule van het jaar beloont voor positieve impact en goed ondernemerschap. Een jury van franchise professionals, het publiek en alle aanwezigen van het Congres bepalen de winnaar. Voor de winnaar is er een prijzenpakket t.w.v. € 10.000.
Grootste bijeenkomst van franchise
Het Nationale Franchise Congres is jaarlijks de grootste bijeenkomst van franchiseformules in Nederland. Ruim 20% van de totale franchise sector, meer dan 140 formules, is vertegenwoordigt tijdens dit Congres. Uniek binnen de branche.
Ieder jaar komen deze formules bijeen om de lopende problematiek, successen en uitdagingen binnen de sector te bespreken, met als uiteindelijke doel de eigen formule en de sector als geheel te verbeteren.
Om de goede naam van franchise kracht bij te zetten, kiest de organisatie van het Franchise Congres voor deze aanmoedigingsprijs. Het dient bonafide franchising te stimuleren. Mede-organisator Keep Seip van FLYNTH: “Een startende franchisegever is een echte pionier met veel doorzettingsvermogen en vaak hele vernieuwende ideeën. Hier willen wij graag onze naam aan verbinden en diegene ondersteunen met ons netwerk en expertise.”
Wat valt er te winnen?
De organisatie van Het Nationale Franchise Congres bestaat uit vijf partijen; naast hoofd-organisator De Nationale Franchise Gids, FLYNTH, Ludwig & Van Dam, VISMA Software en ABN Amro.
Iedere organisator zal een bijdrage doen in de ‘prijzenpot’ in de vorm van (hun eigen) dienstverlening. Ieder vanuit diens eigen specialisme. De winnaar van de award ontvangt dus een dienstenpakket van vijf franchise-professionals die de winnaar gaan helpen de formule naar een hoger niveau te brengen. Hierbij kan gedacht worden aan een wervingspakket voor ondernemers, accountancy, gratis boekhoud software, juridische begeleiding, financieel advies, etc.
Daarnaast zullen de aanwezige 140 formules een duit in het zakje doen. Iedere franchise ondernemer die iets wil bijdragen aan de startende formule, van een goed gesprek, een kop koffie tot een zakenvoorstel, kan zijn visitekaartje inleveren tijdens het Congres om overhandigd te worden aan de winnaar.
De procedure
De Franchise Starter Award zal bestaan uit een nominatieronde, opgevolgd door drie verkiezingsrondes. Deze drie rondes bestaan uit; een online stemming, een jurybeoordeling en een beoordeling door de franchisegevers aanwezig op het Franchise Congres.
Iedere startende formule die minder dan drie jaar bestaat óf minder dan 5 franchisenemers heeft kan genomineerd worden. De formule kan dus al 5 jaar bestaan met 4 franchisenemers, en nog steeds genomineerd worden. Wanneer alle inzendingen verzameld zijn, wordt er een top 3 bepaald van formules op basis van een online stemming.
Deze drie formules worden uitgenodigd door de jury van franchise professionals om hun formule te komen pitchen, dit met ondersteuning van een eventuele presentatie.
Deze pitch zullen de franchisegevers vervolgens nog eens moeten geven voor het aanwezige publiek tijdens Het Nationale Franchise Congres 2018. De beoordeling van de jury en de beoordeling van het publiek wegen beide even zwaar in bepaling van de eindscore. Daarna zal de meest belovende formule de Franchise Starter Award uitgereikt krijgen.
Kanshebbers
De Nationale Franchise Gids sprak met twee formules waarvan verwacht wordt dat deze goede kanshebbers te zijn in de strijd om de award; Wok& en CityHub.
Wok&
Formulemanager Boris van Leeuwen is sinds de oprichting van de formule betrokken bij het concept. De formule opende op 24 november 2017 de deuren van haar eerste vestiging. Kernpunt van de formule is het bieden van natuurlijke, kwalitatieve en gezonde wok maaltijden. Dit met de nodige maatschappelijke betrokkenheid en ‘schone’ manier van werken. Aanleiding voor het opzetten van de formule was dat gezonde alternatieven op fast food voor mensen binnen een bepaald budget nog ontbrak, volgens Van Leeuwen.
Volgens Van Leeuwen haalt de formule haar kracht uit het feit dat “het gezondheidsaspect voorop staat. En dat is geen uitspraak voor de marketing, we zijn hier daadwerkelijk dagelijks mee bezig.”
Maatschappelijk betrokken
De formule heeft maatschappelijke betrokkenheid echt onderdeel van het concept gemaakt. Het is verplicht voor iedere vestiging om iets terug te geven aan het publiek. Zo heeft de eerste vestiging inmiddels al een aantal daklozen een volledige maaltijd gegeven.
Trots op resultaat
Op de vraag waar hij nu het meest trots op is antwoord Boris: “Naast de voor de hand liggende aspecten als de lekkere producten en het verantwoord ondernemen, ben ik het meest trots op het feit dat we een vernieuwende en onderscheidende formule hebben neergezet en dat het zo goed ontvangen wordt. Een jaar geleden had ik dat niet gedacht.”
In 5 woorden
Van Leeuwen omschrijft Wok& als; (Natuurlijk) lekker, sociaal, snel, bevlogen, eerlijk.
CityHub
Gerard Gerritsen is mede-oprichter van transportformule CityHub. CityHub is een combinatie van unitverhuur, transport en goederenbehandeling. Dit alles gebeurd op een CO2-neutrale en verantwoorde wijze. Elektrische wagens rijden met aanhangers vanaf de CityHubs naar vestigingen in de binnenstad om on demand producten te leveren. De Hubs zijn meestal aan de ring van grote steden gevestigd. Dit elimineert de behoefte aan een magazijn bij de vestiging en voorkomt grote vervuilende vrachtwagens in stedencentra.
Aangetoond winstgevend
Gerritsen is blij met de groene bijdrage die het concept levert. “we hebben aangetoond dat onze Hubs ook daadwerkelijk winstgevend zijn. “Door de besparing van vierkante meters die een magazijn zou innemen in een winkel, kan een ondernemer dit nu omtoveren naar verkoopoppervlakte. Daarnaast zijn onze opslagunits nog eens goedkoper per vierkante meter dan een gemiddelde winkel in een winkelstraat. Onze groene aanpak boekt winst!“, aldus Gerritsen.
Ontstaan van de formule
De formule komt voort uit de franchise formule Citybox, inmiddels overgenomen door ShurGuard. Gerritsen was bij Citybox actief als franchisegever. “CityHub gaat een aantal stappen verder dan Citybox, we zagen dat er een gat in de markt ontstond. Veel vervuilende auto’s mochten stadscentra niet meer in. We spelen met CityHub in op trends als transportbeperking, flexibilisering, de groei van e-commerce, MVO en CO2-neutraal.