De Nederlandse detailhandel groeide in 2017 in het sterkste tempo sinds 2006: met 3% aldus ABN AMRO Insights. Dankzij hogere prijzen steeg de omzet zelfs met 4,5%. Consumenten waren vorig jaar vaker in de winkelstraat te vinden dan in 2016 en shopten ook gretig online. Zij hebben niet alleen meer te besteden, maar ook de bereidheid om extra uit te geven. Mede hierdoor daalde het aantal faillissementen in de detailhandel met een derde.
ABN AMRO verwacht dat de groei zich ook in 2018 doorzet. De consument heeft wederom meer te besteden, omdat hij of zij meer gaat verdienen of vanuit een werkloze positie een baan verkrijgt. Hoewel het groeitempo daarbij naar verwachting wat afzwakt, is nog steeds sprake van duidelijke groei van de verkopen en de omzet.
Voor Retailers draagt extra omzet vaak direct bij aan de absolute winst, omdat een groot deel van de kosten ‘vast’ is. De groei van de omzet draagt bovendien bij aan het sentiment: het vertrouwen van ondernemers in de detailhandel was in de afgelopen negen jaar nog nooit zo hoog als in de laatste drie kwartalen.
Ook voor 2019 verwacht ABN AMRO dat de detailhandel de groei in hetzelfde tempo als in 2018 continueert. Het economische klimaat blijft naar verwachting ook in 2019 positief. Zo daalt de werkloosheid in 2019 naar 3,6% van de beroepsbevolking. Klik hier om het gehele rapport ‘Visie op Sectoren – Retail’ van ABN AMRO Insights te downloaden.