De eerste pilotwinkel met het nieuwe concept van franchiseformule Specsavers is geopend. De winkel heeft een oppervlakte van 90m². Reguliere Specsavers winkels hebben een oppervlakte tussen de 150m² en 200m².
De nieuwe Pilotwinkel van Specsavers is gevestigd in de Amsterdamse Rijnstraat. Dit is de 142ste winkel van Specsavers. Specsavers wil met dit nieuwe concept kijken of het op minder oppervlakte dezelfde service aan zijn klanten kan bieden. “Onze grootste kostenpost is, naast inkoop en personeel, de huur en afschrijving op het pand”, legt directeur Remko Berkel uit.
De helft van een normale winkel
De oppervlakte van de nieuwe winkel is de helft van een normale winkel. Dit zorgt ervoor dat het assortiment ook de helft is van een normale winkel. Daarnaast is er maar plaats voor één meetruimte, in plaats van meerdere. “Dat kan door technisch meer geavanceerde apparatuur, daardoor verlopen metingen sneller”, zegt Berkel. Verder probeert Specsavers bezoeken van klanten efficiënter te laten lopen. Zo kunnen klanten hun aankoop thuis in ontvangst nemen.
Berkel verwacht dat wanneer de pilot succesvol is meerdere locaties zullen komen. “Dit kleinere concept stelt ons in staat meer winkels te openen in een gebied waar die in het reguliere concept niet rendabel zouden zijn.” Naast de uitbereiding van kleinere Specsavers winkels wil de franchiseformule minimaal vijf nieuwe reguliere winkels in de komende twaalf maanden openen. Op de lange termijn is de target gesteld op 175 winkels in Nederland.