Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Van pizzakoerier naar ondernemer bij New York Pizza

Hij is op zijn 16e begonnen als pizzakoerier en nu is Bafo Owusu (29) ondernemer van de New York Pizza vestiging in Hoekenrode (Amsterdam-Zuidoost). “Na een aantal jaren als koerier te hebben gewerkt, wilde ik verder groeien. Ik kreeg de kans om in de keuken te werken en leerde pizza’s maken. De toenmalige eigenaar zag wel wat in me. Hij vond dat ik leidinggevend talent had, en een goed hart”, aldus Bafo.
Veel fouten gemaakt

Maar een eigen zaak krijg je niet zomaar. “Hard werken, veel sparen, veel leren. Ik heb een managementopleiding doorlopen, maar het meeste leer je toch in de praktijk. Je leert door fouten te maken, nou ik heb heel wat kunnen leren.”, lacht Bafo.

In december 2019 ging Bafo van start als eigenaar, met een team van 39 medewerkers. “Meteen gingen we er keihard tegenaan en met resultaat. Record na record, ik wist niet wat me overkwam. Het hele jaar hebben we een geweldige omzet gemaakt.”

“Hoe je die medewerkers aanstuurt? Je moet gewoon goed zijn voor je mensen, dan zijn ze ook goed voor jou. Ik ben ook koerier geweest, dus ik weet precies waar ze tegenaan lopen en behoefte aan hebben. Als het nodig is, help ik ook met opruimen bijvoorbeeld, dat doet lang niet elke baas. Dat motiveert ze om het zelf ook goed te doen”, aldus Bafo.

De lach van Bafo

Bafo is geen onbekende in Amsterdam Zuid-Oost. “Iedereen hier in Zuid-Oost kent me van mijn lach. Waarom lach je altijd, vragen ze dan. Ik heb er gewoon plezier in. Natuurlijk, hard werken en goede marketing is hartstikke belangrijk, maar plezier hebben in je werk is voor mij het allerbelangrijkste.”

Jong of oud, het belangrijkste is dat je zin hebt om er wat van  te maken, gastvrij bent en ondernemend. Iedereen maakt wel eens een fout. Het gaat er om hoe je dat oplost. En dat je dat ook kunt overbrengen op je team. Als je ons op Instagram volgt, kun je zien hoeveel plezier we hebben in het maken en bezorgen van die pizza’s. Als je samen in de winkel staat, en het gaat goed, dan sta je ook echt te rocken met zijn allen, en de klant die krijgt dat plezier natuurlijk ook mee”, aldus Joost Geurtsen, directeur marketing.

×