Volwassenen blijven spelen, zo blijkt uit de Sinterklaasverkopen 2024 bij speelgoedwinkels. Speelgoed en gezelschapsspellen scoren dit jaar opvallend goed bij zowel jongvolwassenen als volwassenen. De sint verrast de kinderen met zogenoemde squeezables. Tegelijkertijd blijven de klassieke producten, zoals Lego, zich vernieuwen en weten zo een breed publiek te blijven aanspreken. Dit is het beeld dat het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor speelgoedwinkels, krijgt uit de gesprekken met haar leden. Met aankopen in de fysieke speelgoedwinkel kiest de consument ook voor zekerheid.
Met de aankopen bij de fysieke speelgoedwinkel kiest de consument ook voor zekerheid. Het speelgoed is op tijd in huis, voldoet aan Europese regelgeving, is veilig en zo veel mogelijk duurzaam en inclusief. De speelgoedwinkelier geeft daarbij ook graag advies. De gemiddelde prijs van de aankopen lijkt ten opzichte van vorig jaar ook licht te stijgen.
Speelgoed voor alle leeftijden
Bij de jongere doelgroep zijn knuffelbare, interactieve figuren dit jaar bijzonder populair. Kinderen worden door Sinterklaas massaal verrast met zogenoemde ‘squeezables’ – zachte, knuffelbare figuren die reageren op het inknijpen. Knuffels en pluche dieren blijven dan ook een topper in de Sinterklaasverkoop.
Volwassenen blijken dit jaar meer dan ooit hun innerlijke kind te omarmen. Spellen voor alle leeftijden doen het goed, van gezelschapsspellen tot uitdagende bordspellen. Spellen zoals Ticket to Europe blijven favoriet, evenals quiz- en kaartspellen. De trend van volwassen spellen wordt verder versterkt door populaire titels zoals Hitster – een muziekkaartspel – en het magnetische behendigheidsspel Kluster. Dit laat zien dat de traditionele spellen ook een flinke opmars maken bij de ‘oudere’ spelers.
Tussen Sinterklaas en kerst
Lego en Playmobile overbruggen de periode tussen sinterklaas en kerst met hun adventkalenders met iedere dag een klein speelobject. Voor de Kerst komt Lego met een kerstboom en kerstkransen, die perfect aansluiten bij de populaire Lego-bloemencollectie. Deze producten sluiten aan op de bredere trend dat ook volwassenen steeds vaker de bouwstenen oppakken om hun creativiteit te uiten.
Een trend die blijft
De Sinterklaasverkopen van 2024 bevestigen de blijvende populariteit van speelgoed voor volwassenen. De combinatie van nostalgie en innovatie zorgt ervoor dat de speelgoedwinkels dit jaar weer goede zaken doen. Terwijl kinderen zich verwonderen over schattige knuffels en interactieve figuren, blijven volwassenen hun liefde voor spellen en bouwsets omarmen – een trend die het speelgoedaanbod steeds breder maakt en de speelgoedbranche opnieuw in de schijnwerpers zet.
De branche kan een opsteker overigens goed gebruiken. De marges in de detailhandel zijn op dit moment krap onder ander als gevolg van hoge huren, kosten van energie en personeel en hogere inkoopsprijzen. Dat terwijl ondernemers ook nog extra moeten investeren in digitalisering, verduurzaming en talentontwikkeling.