Horecaketen Yoghurt Barn wil groot worden met een franchisemodel en licenties. Deze week startte het bedrijf met het werven van franchisenemers. Yoghurt Barn werd 6 jaar geleden opgericht en telt op dit moment 12 winkels. Volgend jaar maart moet de eerste franchisewinkel geopend worden.
Yoghurt Barn startup-fase voorbij
Yoghurt Barn is snel gegroeid. In 2017 groeide de keten van 6 naar 12 winkels. Daarmee is het bedrijf naar eigen zeggen de startup-fase voorbij. Dit jaar staat in het teken van optimalisatie. “We zijn helemaal terug in de operatie gegaan, om met alle locatiemanagers en personeel te praten en handboeken te schrijven. Om te voelen wat er speelt, en waar we kunnen winnen op het gebied van beleving en efficiëntie. Qua kennis zijn we van een ‘7’ naar een ‘9’ gegaan. We zijn nu klaar om dat met andere partijen te delen.”
Voorbereidingen franchisemodel
De voorbereidingen zijn in volle gang om te starten met het franchisemodel. Waar er eerder een handboek lag van 30 pagina’s is deze na adviezen van experts uitgebreid tot 130 pagina’s. Alles wordt klaargemaakt om de komende 2 jaar 5 franchisevestigingen te kunnen openen.
Yoghurt Barn is op zoek naar monumentale panden om de nieuwe winkels te vestigen. “Hoofdstraten in steden zijn voor ons minder relevant, de huurprijzen zijn daar ook veel te hoog. Gasten zoeken in deze straten geen plek om ontspannen een hapje te eten. Wij zitten liever in de straten daaromheen, tussen de terrasjes en daghoreca, daar moeten wij het zien te winnen.”
Uitgeven licenties
Behalve franchiselocaties wil Yoghurt Barn zich met het uitgeven van licenties ook richten op high traffic-locaties zoals ziekenhuizen, hogescholen en grote bedrijven. Daarbij wil Yoghurt Barn gebruik maken van cateraars. Met het uitgeven van licenties probeert Yoghurt Barn niet alleen een merk opbouwen, maar ook yoghurt als categorie groot maken. Bovendien hoeft het bedrijf zo geen kapitaalintensieve winkels op te zetten zoals in de binnensteden.