Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Fors groeiende formule backWERK zoekt lokale helden

19 december 2024

backWERK heeft inmiddels 54 vestigingen in Nederland op high-traffic locaties waar tienduizenden mensen langslopen. De fase van startup is daarmee voorbij. “We gaan zelfs in sneltreinvaart door de scale-up-fase heen.” Managing Director van backWERK Remco Oosterink kijkt met trots terug op een hectisch jaar.

Toen Oosterink met vrienden een weekend weg was in Rotterdam, brachten ze ’s ochtends ook even een bezoek aan een backWERKvestiging. Hoewel Oosterinks aanwezigheid de ondernemer in eerste instantie niet opviel, werden zijn vrienden gastvrij en behulpzaam ontvangen en was de winkel kleurrijk en op orde. “Daar werd ik dus heel gelukkig van”, glimlacht Oosterink. “Deze ondernemer deed alles zoals we dat graag zien.”

Geschiedenis

backWERK is een van origine Duitse formule, die in Nederland via een masterfranchise werd geëxploiteerd. De formule gold als discountbakker, totdat Duitsland de masterfranchiserechten terugkocht om de exploitatie weer in eigen handen te nemen. Aan de basis ligt een foodconcept met brood, maar backWERK verkoopt ook verse sappen, smoothies en koffie. Gasten worden tijdens de foodmomenten overdag, dus ontbijt en lunch bediend. Snelheid is hierbij van belang. Alle producten liggen vers bereid klaar en gasten kunnen ze zelf pakken.

Groei ondanks onzekere tijden

Oosterink zet de groei van backWERK in het perspectief van een onzekere wereld. “We groeien qua omzet nog steeds met dubbele cijfers. We houden stand in een tijd waarin er sinds tientallen jaren weer oorlog is op ons eigen continent. Dat is mede de oorzaak van hyperinflatie. We hebben eveneens te maken met een krappe arbeidsmarkt, loonkostenstijgingen en faillissementen.” Omdat een concurrerende prijs een must is voor backWERK, zijn deze tijden van kostenstijging een uitdaging. “We willen voor iedereen toegankelijk zijn en daarom houden wij onze prijzen laag”, vertelt Oosterink. “We boeten daarbij niet in op kwaliteit. We zien dat consumenten bij ons blijven komen, ondanks dat bijvoorbeeld de stenen winkelstraten steeds verder leeglopen. De loyaliteit is hoog. Dat willen we graag zo houden en daarom blijven we scherp sturen op efficiëntie in bijvoorbeeld arbeidskosten. Dit doen we door het systeem te vereenvoudigen, niet door in te boeten op kwaliteit.”

Ondernemersgeest gevraagd

Voor franchisepartners die passen bij backWERK is ervaring in de horeca een pre, maar geen must. Het systeem van backWERK is zo opgebouwd dat ook mensen zonder ervaring en met een goede interne opleiding er prima mee uit de voeten kunnen. “Belangrijker nog is ondernemersgeest”, vindt Oosterink. “Onze meest succesvolle vestigingen worden gerund door mensen die zien waar lokaal de kansen liggen. Daarnaast zijn liefde voor de producten en het goed kunnen omgaan met gasten voorwaarden om bij ons te ondernemen.”

backWERK zet grote stappen

Als ondernemende, lokale helden zich aansluiten bij backWERK, profiteren ze volgens Oosterink van een formule die groei over de gehele linie voor ogen heeft en grote stappen zet. “Het niveau van ons categorymanagement, de manier waarop we data verzamelen en onze marketing wordt elk jaar hoger. Zeker wat social media betreft boeken we succes. We zijn daarnaast gestart met een Academy voor jonge, talentvolle mensen binnen onze organisatie. Ons ultieme doel is om eigen franchisenemers op te leiden, niet om ze weg te halen bij onze bestaande franchisepartners.”

Ontvang gratis meer informatie over backWERK

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

backWERK

×