In 2030 is van alle kantoorruimte maar liefst 30% flexruimte. IWG-Regus plukt met haar franchiseformule hier volop de vruchten van. Franchisenemers van IWG-Regus exploiteren deze flexibele werkplekken. “Flexibele werkplekken maken niet alleen deel uit van een revolutie op het gebied van werken, ze bieden ook flexibiliteit in periodes van economische onzekerheid.”, aldus formulemanager Rob Hogervorst.
“Ons netwerk omvat circa 3400 business centers, in meer dan 1100 steden in 120 landen met meer dan 2,5 miljoen klanten. Dankzij ons aanbod aan verschillende soorten kantoren en ons groeiende aanbod van mobiele, virtuele en vervangende oplossingen, kunnen wij mensen en bedrijven helpen om te werken waar ze willen, wanneer ze willen, hoe ze willen en tegen een betaalbare prijs.”
Flexruimte als een investering
Flexruimtes gaan hoogstwaarschijnlijk een grote rol spelen met betrekking tot de manier van werken in de toekomst. Niet alleen omdat het goed past bij de moderne manier van werken, maar ook vanwege de flexibiliteit die deze manier van werken biedt in tijden van economische onzekerheid. De meeste bedrijven kunnen niet voorspellen wat de behoeften van hun kantoor in de toekomst zullen zijn. Het is daarom logisch dat ze zich niet willen verbinden tot de traditionele verhuur mogelijkheden van verhuurders.
Hierdoor worden flexruimtes een stuk aantrekkelijker, aangezien deze contracten naar wens kunnen worden aangepast. Of het nou gaat om een zzp’er die voor een uurtje een vergaderruimte boekt of een bedrijf dat een kantoor huurt voor enkele maanden, de flexruimte is de beste keuze in de snel veranderende wereld waarin we leven.
Verder zijn vele van de redenen om in een flexruimte te investeren nog steeds hetzelfde als voor de pandemie. Een van de belangrijkste trends die we in de afgelopen vijf jaar hebben gezien, is dat bedrijven investeren in flexruimtes om talent aan te trekken en te behouden, waaronder millennials. Op dit moment is dit de grootste bevolkingsgroep met betrekking tot het wereldwijde personeelsbestand. Nu zij toetreden tot de arbeidsmarkt, eisen ze een betere balans tussen werk en privé. Bedrijven hopen met flexruimtes in buitenwijken en kleine steden, in plaats van op toplocaties, het effect van de ‘Millennial exodus’ te verminderen.
Een sterkere en stabielere partner
Al deze redenen zorgen ervoor dat een flexruimte franchisen een goede investering is voor ondernemers. Het enige wat u nodig heeft is een stabiele bedrijfspartner, het liefst een wereldwijde marktleider met een aanzienlijke groei in het verleden en die erom bekend staat business continuity en stabiliteit te bieden in onzekere periodes.
Mark Dixon, de oprichter en CEO van IWG, weet precies wat het betekent om onzekere situaties te doorstaan. ‘9/11, SARS, varkensgriep, vulkanen, aardbevingen, cyclonen, schietpartijen. Wat u ook maar kunt bedenken, wij hebben het meegemaakt,’ zegt hij tijdens een gesprek met Forbes in april.
Het is deze ervaring die in de loop van 30 jaar flexibele werkruimtes aanbieden is opgebouwd, die IWG aan haar franchisepartners kan bieden plus resources, trainingsmateriaal en marketingmateriaal. Hiermee kunt u een succesvolle onderneming opbouwen. We bieden u directe ondersteuning tijdens uw overstap. We helpen u uw eerste locatie te selecteren, om te gaan met makelaars en het maken van passende afspraken, tot het bepalen van de indeling en het ontwerp van het kantoor.
Omdat u opereert onder een bestaand merk met een bewezen bedrijfsmodel en een groeiend aantal franchisepartners die opereren binnen ons netwerk, kunnen wij uw bedrijf informatie bieden met betrekking tot hoelang het voor andere franchises duurde voordat ze winst begonnen te maken. Deze voorspelbaarheid is onmogelijk te behalen als u alleen een bedrijf opzet.
Mogelijkheden voor iedereen
Het is belangrijk om te vermelden dat franchisen niet alleen is voor individuele ondernemers. Er zijn ook mogelijkheden voor bestaande bedrijven die hun aanbod willen vergroten en een extra inkomstenstroom willen binnenhalen. En ook voor verhuurders en vastgoedeigenaren die ruimte beschikbaar hebben in hun gebouwen voor een van de merken van IWG zijn er mogelijkheden.
Mark Dixon heeft ambitieuze plannen om IWG nog verder uit te breiden. Hij wil het aantal locaties in de komende 10 jaar van 3.400 vertienvoudigen. ‘Om ieder dorp, iedere stad en iedere buitenwijk te kunnen voorzien en ons doel van nationale dekking te halen, hebben we partners nodig,’ aldus Dixon. Dit is het moment om de eerste stap te zetten voor alle investeerders die in deze periode na de pandemie hun portfolio willen uitbreiden.