In het eerste kwartaal van 2019 behaalde de detailhandel een omzetstijging van 3,4% dan het jaar daarvoor. Het volume was 2,6% hoger. Vooral de doe-het-zelf en de meubelbranche zagen hun omzet stijgen, meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
5 jaar op rij
De detailhandel kent een omzetstijging die al 5 jaar lang duurt. In die vijf jaar is in ieder nieuw kwartaal de omzet gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Het verschil was in het derde kwartaal van 2017 het grootst. Daar was het verscheel met jaar daarvoor (2016) maar liefst 5 procent.
Ook de supermarkten zagen hun omzet stijgen. Zij hebben samen 2,7 procent meer omgezet in het eerste kwartaal.
In de non-food sector is ook een stijging waargenomen. Dit jaar bedroeg de stijging 2,5 procent meer dan dezelfde periode in 2018.
De grootste uitschieters zijn de meubelwinkels en doe-het-zelfwinkels. De meubelwinkels zagen een stijging van 4,7 procent en de doe-het-zelfwinkels stegen met 8 procent.
Onlineomzet
De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De onlineomzet was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. Multi-channelers realiseerde de sterkste groei. Voor deze bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. De onlineomzet van de multi-channelers was in het eerste kwartaal maar liefst 23,6 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 12,2 procent hoger.