Over het jaar 2018 kan de retail-sector met gemengde gevoelens terugblikken. In de laatste maanden daalde het consumentenvertrouwen en het aantal faillissementen is in 2018 verrassend iets toegenomen ten opzichte van 2017. Tegelijkertijd steeg de consumptie en wist de retail-sector een duidelijke volumegroei te realiseren. Dit waren vooral de supermarkten, de autobranche en de online retail. Dit blijkt uit een artikel van ABN AMRO.
Consumentenvertrouwen blijft bovengemiddeld
Het consumentenvertrouwen daalde in december voor de vijfde maand op rij, naar een score van 9. In 2018 en 2017 was die score niet eerder zo laag, maar het vertrouwen van de consumenten blijft wel een stuk boven het gemiddelde.
Volgens ABN AMRO lijkt de daling van het consumentenvertrouwen in december zowel economische als financiële redenen te hebben. De gedaalde score over het economisch klimaat kan te maken hebben met een aantal internationale gebeurtenissen, zoals de Brexit, de begroting in Italië en het handelsconflict tussen de VS en China. Bovendien kan het vooruitzicht van een tragere economische groei in Nederland ook een rol spelen.
Ook is de consument voorzichtiger over haar eigen financiële situatie. Het is mogelijk dat het vooruitzicht van een verminderd besteedbaar inkomen van huishoudens in 2019 hierbij een rol speelt.
Verwachting voor 2019 en 2020
Voor het jaar 2019 wordt opnieuw een jaar van groei verwacht voor de retail. Voor zowel 2019 als voor 2020 wordt uitgegaan van een groei van 2%. Dit is wel een vertraging ten opzichte van 2018. Het inkomen van huishoudens neemt in 2019 minder snel toe en hetzelfde geldt voor de consumptie.
De consument is kritischer geworden en heeft meer kracht gekregen. Via het internet maakt de consument eerst een vergelijking tussen producten voordat zij naar de winkel gaat. Hierdoor zal de consument niet altijd naar de winkel toe gaan.
Ook in de retail is er personeelstekort
In de retail merken bedrijven het tekort aan personeel: soms moeten winkels hun openingstijden beperken. Hoe minder snel de vacatures worden opgevuld, hoe meer schade het aan de retail zal doen.
In het vierde kwartaal van 2018 ziet (netto) 16% van de detailhandelaren het tekort aan personeel als belemmering. Dit is fors meer dan een jaar eerder, toen 6% van hen het tekort aan personeel als belemmering zag. Eind 2016 was dit nog 2%. Dat is zorgelijk, ook omdat service het voornaamste onderscheidende kenmerk is van de winkel; juist nu de klanten steeds meer digitaal hun aankopen doen. Klantvriendelijkheid, ondersteuning en sfeer in de winkel hebben een grotere invloed op de klanttevredenheid dan het assortiment of de prijzen.