Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is in 2021 gestegen tot 35,9% (bron: NielsenIQ). Dat is een stijging van 0,9% ten opzichte van het vorige jaar. De 38 DEEN-winkels die zijn omgebouwd naar Albert Heijn-winkels hebben voor een stijging van 0,2% gezorgd. Daarnaast is de stijging van het aantal aan huis bezorgingen een oorzaak van de groei. Maar liefst 10% van de totale omzet komt voort uit online boodschappen.
“We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin, net als in 2020, onze prioriteit lag bij veilig winkelen en werken. Gelukkig was er ook ruimte voor mooie ontwikkelingen en groei. Ik wil alle collega’s hartelijk danken voor hun inzet en bijdrage aan dit resultaat, dit is echt het resultaat van een enorme teaminspanning,” aldus Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn.
Albert Heijn groeit in Nederland en België
Aan het einde van 2021 telt Albert Heijn meer dan 1.1000 winkels in Nederland en België. In het afgelopen jaar opende de keten de deuren van 76 nieuwe winkels. De overname van de DEEN-winkels maakte de opening van 38 nieuwe Albert Heijn vestigingen werkelijkheid. Ook breidde de Albert Heijn, in samenwerking met bp, het Albert Heijn to go-concept uit naar ruim 100 tankstation en startte de keten, samen met Selecta en Albron, op 65 kantoorlocaties met het verkopen van het to go-assortiment. Aan het einde van 2021 telt Vlaanderen 65 Albert Heijn winkels en werd er meer dan één miljard euro omzet in België behaald.
Duurzaamheid en gezondheid
Ook op het gebied van duurzaamheid en gezondheid heeft de winkelformule zich in 2021 extra ingezet. Albert Heijn is begonnen met het ‘Beter voor’-programma. Dit programma is naar alle versketens gecommuniceerd. In het programma zijn afspreken gemaakt over duurzaamheid, dierenwelzijn, innovatie en een gezond verdienvermogen. Daarnaast maakt Albert Heijn sinds afgelopen jaar enkel nog gebruik van 100% groene windenergie uit Nederland. Ook werd in 2021 de focus op plantaardig eten gelegd. Het gevolg hiervan is dat het aantal vegetarische opties in de schappen is verdubbeld.
De inzet werd beloond, want voor het 5e jaar op rij ontving de Albert Heijn de titel ‘meest duurzame supermarktketen van Nederland’ in de Sustainable Brand Index.
Plannen voor 2022
Hoe zal 2022 er voor de groeiende supermarktketen uitzien? “In 2022 gaan we door op de ingeslagen weg”, aldus Van Egmond. “We blijven wekelijks winkels verbouwen naar het nieuwste winkelconcept waarvan we zien dat het heel goed aanslaat bij klanten. De lancering van Mijn Albert Heijn Premium waarmee klanten kunnen kiezen voor nog meer voordeel zoals 10% korting op het biologisch assortiment, smaakt naar meer. En het succes van onze Prijsfavorieten – goedkope topproducten – krijgt ook een vervolg. Daarnaast hebben we veelbelovende plannen die boodschappen doen en koken nog makkelijker en lekkerder maken voor onze klanten.”
In 2022 werkt Albert Heijn aan de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ De keten probeert consumenten hierbij te helpen door nieuwe challenges in de gratis AH FoodFirst Leefstijlcoach app te delen voor een gezondere levensstijl. Daarnaast is de keten sinds begin dit jaar druk bezig met het invoeren van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score op eigen-merkproducten, de digitale schaplebels en online.